Wpływ twórczej aktywności na rozwój dziecka z indywidualnymi potrzebami – studium przypadku

Autor

  • Grażyna Kmiecik Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2024.5

Słowa kluczowe:

twórcza aktywność, twórczość artystyczna, eksploracja, eksperymentowanie

Abstrakt

W poniższym studium przypadku omówiono wpływ twórczej aktywności dziecka na jego rozwój oraz jej rolę jako nieocenionego narzędzia w jego rozwoju stanowiącego most między jego wewnętrznym światem a otaczającą rzeczywistością, a równocześnie starano się udowodnić, że stanowi przejaw intymnego bytu oraz psychicznej więzi między ludźmi a życiem społecznym. W tekście podjęto próbę wykazania, że twórczość artystyczna u dzieci jest ściśle związana z ich własnym, konkretnym doświadczeniem i jednocześnie stanowi zalążek postawy badawczej. Poniższe studium przypadku ma na celu podkreślić, że sztuka nie jest dla dziecka tym samym, czym jest dla dorosłego. Wykorzystano w tym celu informacje z książki V. Lowenfelda i W.L. Brittaina, w której autorzy podkreślają, iż „Sztuka dla dziecka jest czymś całkiem innym – przede wszystkim jest środkiem wyrazu”. W opracowaniu znajdują się treści wskazujące, że malarstwo jest dla dziecka twórczą i dynamiczną aktywnością. Wyrażanie się artystyczne podlega rozwojowi i jest odzwierciedleniem psychiki dziecięcej. W tekście podkreślono argumenty, które wskazują, że sztuka, a zwłaszcza malarstwo, odgrywa kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym, społecznym i intelektualnym dziecka. Na przykładzie pracy z dzieckiem przybliżono, w jaki sposób działalność artystyczna dziecka uczy wyrażania swoich uczuć, rozwija zdolności poznawcze oraz kształtuje umiejętności społeczne oraz umożliwia lepsze zrozumienie siebie i świata, w którym żyje. Do celu badawczego przeprowadzono działania z Anią – dziewczynką o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Jako pomocniczy materiał badawczy wykorzystano malarstwo Tadeusza Brzozowskiego.

Bibliografia

Brzozowski T., Album malarski, Warszawa 1987.

Chermet-Carroy S., Zrozum rysunki dziecka, Łódź 2005.

Lam W., Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa 1967.

Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, Warszawa 1987.

Luscher M., Diagnostyka kolorami Maxa Luschera, Warszawa 1998.

Popek S., Barwy i psychika: percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 1999.

Tyszkowska M., Sztuka dla dzieci szkolnych, Warszawa 1979.

Wolton P., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-25

Jak cytować

Kmiecik, G. (2024). Wpływ twórczej aktywności na rozwój dziecka z indywidualnymi potrzebami – studium przypadku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 14, 79–92. https://doi.org/10.15584/kpe.2024.5

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki