Wpływ twórczej aktywności na rozwój dziecka z indywidualnymi potrzebami – studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.5Słowa kluczowe:
twórcza aktywność, twórczość artystyczna, eksploracja, eksperymentowanieAbstrakt
W poniższym studium przypadku omówiono wpływ twórczej aktywności dziecka na jego rozwój oraz jej rolę jako nieocenionego narzędzia w jego rozwoju stanowiącego most między jego wewnętrznym światem a otaczającą rzeczywistością, a równocześnie starano się udowodnić, że stanowi przejaw intymnego bytu oraz psychicznej więzi między ludźmi a życiem społecznym. W tekście podjęto próbę wykazania, że twórczość artystyczna u dzieci jest ściśle związana z ich własnym, konkretnym doświadczeniem i jednocześnie stanowi zalążek postawy badawczej. Poniższe studium przypadku ma na celu podkreślić, że sztuka nie jest dla dziecka tym samym, czym jest dla dorosłego. Wykorzystano w tym celu informacje z książki V. Lowenfelda i W.L. Brittaina, w której autorzy podkreślają, iż „Sztuka dla dziecka jest czymś całkiem innym – przede wszystkim jest środkiem wyrazu”. W opracowaniu znajdują się treści wskazujące, że malarstwo jest dla dziecka twórczą i dynamiczną aktywnością. Wyrażanie się artystyczne podlega rozwojowi i jest odzwierciedleniem psychiki dziecięcej. W tekście podkreślono argumenty, które wskazują, że sztuka, a zwłaszcza malarstwo, odgrywa kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym, społecznym i intelektualnym dziecka. Na przykładzie pracy z dzieckiem przybliżono, w jaki sposób działalność artystyczna dziecka uczy wyrażania swoich uczuć, rozwija zdolności poznawcze oraz kształtuje umiejętności społeczne oraz umożliwia lepsze zrozumienie siebie i świata, w którym żyje. Do celu badawczego przeprowadzono działania z Anią – dziewczynką o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Jako pomocniczy materiał badawczy wykorzystano malarstwo Tadeusza Brzozowskiego.
Bibliografia
Brzozowski T., Album malarski, Warszawa 1987.
Chermet-Carroy S., Zrozum rysunki dziecka, Łódź 2005.
Lam W., Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa 1967.
Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, Warszawa 1987.
Luscher M., Diagnostyka kolorami Maxa Luschera, Warszawa 1998.
Popek S., Barwy i psychika: percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 1999.
Tyszkowska M., Sztuka dla dzieci szkolnych, Warszawa 1979.
Wolton P., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.