Nadmiarowość informacji wyzwaniem w procesie samokształcenia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2024.8

Słowa kluczowe:

informacja, nadmiarowość informacji, przeciążenie informacyjne, samokształcenie

Abstrakt

Celem artykułu było przedstawienie wybranych problemów związanych z rozwijaniem umiejętności samokształcenia w kontekście zjawiska nadmiarowości informacji. W artykule przedstawiono zagadnienia samokształcenia, rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się, nadmiarowości informacji, wskazówki, jak odróżnić informacje ważne od nieważnych.

Bibliografia

Babik W., Warzybok A., O niektórych zjawiskach towarzyszących odbiorowi informacji: percepcja informacji w świetle ekologii informacji

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2004.

Czerski W.M., Przeciążenie informacyjne wyzwaniem dla edukacji doby cyfrowej, „Przegląd Pedagogiczny” 2020, nr 2.

Czopek J., Nadmiarowość informacji ery społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla nauczyciela, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 3/21.

Delors J. (red.) Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Warszawa 1998.

Fazlagić J.A., Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja, „e-mentor” 2010, nr 4(36).

Frąckowiak A., Kruszewski Z.P., Półturzycki J., Wesołowska E.A. (red.), Edukacja ustawiczna – idee i doświadczenia, Płock 2010.

Frąckowiak A., Ustawiczne samokształcenie, „e-mentor” 2005, nr 5(12).

Furmanek W., Edukacja a przemiany cywilizacyjne, Rzeszów 2010.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Sytuacje trudne w pracy człowieka, Rzeszów 2015.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Współczesność obiektem badań, Rzeszów 2014.

Furmanek W., Niektóre pedagogiczne konsekwencje nadmiarowości informacji, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2013, nr 4(2).

Furmanek W., Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnych, „Dydaktyka Informatyki” 2014, t. 9.

Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne. Szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.

Jelonek D., Problem przeładowania informacyjnego w społeczeństwie informacyjnym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2011, nr 67, s. 45–52.

Karpińska A., Ontodydaktyczne dylematy wobec przeciążenia informacyjnego, „Kultura i Edukacja” 2023, nr 1(139).

Krztoń W., XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, „Modern Management Review” 2015, nr 3.

Mayor F., Przyszłość świata, Warszawa 2001.

Nowacki T.W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996.

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.

Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991.

Półturzycki J., Wdrażanie do samokształcenia, Warszawa 1983.

Szewczyk A. (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007.

Toffler A., Szok przyszłości, Poznań 2007.

Warchoł T., Nowy model edukacji w społeczeństwie informacyjnym, „Polityka i Społeczeństwo” 2022, nr 2(20).

Wrzosek M., Procesy informacyjne w zarządzaniu organizacją zhierarchizowaną, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-25

Jak cytować

Długosz, A. (2024). Nadmiarowość informacji wyzwaniem w procesie samokształcenia. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 14, 129–137. https://doi.org/10.15584/kpe.2024.8

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki