Praktyka przedmiotowa studentów języka angielskiego jako drugiego – badanie doświadczeń i odczuć studentów/ praktykantów – w poszukiwaniu strategii wsparcia
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.7Słowa kluczowe:
kształcenie praktyczne nauczyciela anglisty, rozwój zawodowy, praktyka przedmiotowa, IEPTP, wsparcie i nadzórAbstrakt
W artykule przeanalizowano doświadczenia studentów uniwersyteckich po odbytej praktyce nauczycielskiej z nauczania języka angielskiego. Badanie skupia się na wyzwaniach i zmianach, jakich doświadczają przyszli nauczyciele, oraz na strategiach wsparcia podczas praktyki. Wykorzystując kwestionariusz doświadczeń i postrzegania w praktyce nauczycielskiej (IEPTP), oceniono pięć kluczowych obszarów praktyki, takich jak nauka i rozwój, socjalizacja zawodowa, wsparcie oraz rozwój zawodowy. Wyniki ukazują znaczące zmiany w postrzeganiu praktykantów, zwłaszcza w obszarach rozwoju zawodowego i socjalizacji. Badanie wskazuje na istotność wsparcia opiekunów oraz proponuje strategie dla instytucji kształcących mające na celu optymalizację doświadczenia praktycznego i przygotowanie do bycia efektywnymi nauczycielami języka angielskiego.
Bibliografia
Akuamoah-Boateng C., Sam-Tagoe J., Distance teacher trainee perception of teaching practice mentors at the university of Cape Coast, Ghana, „Advances in Social Sciences Research Journal” 2018, 5(8), https://doi.org/10.14738/assrj.58.4931.
Alnwaiem A.F., Alazemi A.M., Problems of female preservice Kuwaiti English language teachers during the practicum course, „Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics” 2021, 3(13), https://doi.org/10.32996/jeltal.2021.3.13.1.
Arshavskaya E., Complexity in mentoring in a pre-service teacher practicum: a case study approach, ”International Journal of Mentoring and Coaching in Education” 2016, 5(1), https://doi.org/10.1108/ijmce-07-2015-0021.
Borko H., Whitcomb J., Liston D., Wicked problems and other thoughts on issues of technology and teacher learning, „Journal of Teacher Education” 2009, 60.
Burn K., Hagger H., Mutton T., Everton T., Beyond concerns with self: sophisticated thinking of beginning student teachers, „Journal of Education for Teaching” 2000, 26.
Caires S., Almeida L., Teaching Practice in Initial Teacher Education; its impact on student teachers’ professional skills and development, „Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy” 2005, 31.
Dean J., Beginning Teaching in the Secondary School, Buckingham: Open University Press 1996.
Farrell T.S.C., ‘Here’s the book, go teach the class’, „RELC Journal” 2008, 39(2), https://doi.org/10.1177/0033688208092186.
Fleming D., Bangou F., Fellus O., ESL teacher-candidates’ beliefs about language, „TESL Canada Journal” 2011, 29, 1, https://doi.org/10.18806/tesl.v29i1.1088.
Flores M.A., Person and context in becoming a new teacher, „Journal of Education for Teaching” 2007.
Gan Z., Learning from interpersonal interactions during the practicum: a case study of non-native ESL student teachers, „Journal of Education for Teaching” 2014, 40(2), https://doi.org/10.1080/02607476.2013.869969.
Huong V.T., The role of schools during practicum in adapting to vietnamese education innovation, “Cypriot Journal of Educational Sciences” 2021, 16(1), pp. 01–15, https://doi.org/10.18844/cjes.v16i1.5503.
John P., The professional craft knowledge of the history teacher, „Teaching History” 1991, 64.
Mohamed M., Embi M., Teacher trainees’ use of computer-mediated tasks in teaching English as a Second Language:na preliminary study, „English Language Teaching” 2013, 6(10) https://doi.org/10.5539/elt.v6n10p166.
Mtika P., Trainee teachers’ experiences of teaching practicum: issues, challenges, and new possibilities, „Africa Education Review” 2011, 8(3), https://doi.org/10.1080/18146627.2011.618715.
Quick Q., Siebörger R., What matters in practice teaching? The perceptions of schools and students, „South African Journal of Education” 2005, 25.
Scott L.A., Gentry R., Phillips M.M., Making preservice teachers better: examining the impact of a practicum in a teacher preparation program, „Educational Research and Reviews” 2014, 9(10), https://doi.org/10.5897/err2014.1748.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.