Praca z młodzieżą i osoby pracujące z młodzieżą jako kluczowe elementy rozwoju i realizacji pedagogiki młodzieży

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.14

Słowa kluczowe:

praca z młodzieżą, pedagogika młodzieży, edukacja pozaformalna, środowisko pozaszkolne

Abstrakt

W ostatnich dziesięcioleciach praca z młodzieżą będąca narzędziem wspierającym młodych ludzi w rozwoju i osiąganiu pełnego potencjału zyskuje coraz większą uwagę i wsparcie ze strony wielu podmiotów na różnych poziomach. Praca z młodzieżą koncentruje się głównie na uczeniu się i rozwoju osobistym ludzi młodych, dlatego kluczowe jest uszczegółowienie terminologii i dopracowanie profilu zawodowego pracowników młodzieżowych, tworząc solidne, naukowe podstawy dla rozwoju subdyscypliny, jaką jest pedagogika młodzieży.
Niniejszy artykuł jest próbą zidentyfikowania i scharakteryzowania „pedagogiki młodzieży” pod względem jej specyficznych podejść, kontekstów i sposobów wspierania rozwoju uczniów różniących się od klasycznej (zorientowanej na dzieci) pedagogiki i (zorientowanej na dorosłych) andragogiki. Dodatkowo będzie obserwowany i analizowany związek między pracą z młodzieżą a pedagogiką młodzieży, badane środowisko pozaszkolne oferujące szereg możliwości uczenia się w kontekście zarówno pozaformalnym, jak i nieformalnym. Na koniec zostaną zaproponowane i wyjaśnione zarysy profilu zawodowego praktyków prowadzących działania z zakresu pedagogiki młodzieży.

Bibliografia

Anjum S., Impact of Extracurricular Activities on Academic Performance of Students at Secondary Level, “International Journal of Applied Guidance and Counseling” 2021, 2, DOI: 10.26486/ijagc.v2i2.1869.

Council of Europe, Non-formal education in youth projects – Definitions, https://www.coe.int/en/web/european-youth-foundation/definitions (acccessed: 30.12.2023).

Coussée F., The relevance of youth work’s history [in:] The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, ed. G. Verschelden, F. Coussée, T. Van de Walle and H. Williamson, Council of Europe Publishing, 2009.

European Commission, Quality Youth Work. A common framework for the further development of youth work, Brussels 2015.

Fend H.,. Klassische Konzepte der Jugendpädagogik [in:] Entwicklungspsychologie des Jugendalters, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2003, https://doi.org/10.1007/978-3-322-80943-8_22 (in German).

Kamenova D., Pedagogicheski menidzhmant. Menidzharska kompetentnost na uchitelya, Dobrich 2023 (in Bulgarian).

Massoni E., Positive Effects of Extra Curricular Activities on Students, „ESSAI” 2011, 9(27), http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27 (accessed: 29.12.2023).

National Youth Agency, England (UK), Better Together: Youth Work with Schools report, 2023, https://www.nya.org.uk/youth-work-with-schools/ (accessed: 30.12.2023).

O’Donovan J. (ed.), Cairns D., Sousa M., Dimitrova V.V., Mapping the educational and career paths of youth workers [in:] Youth worker education in Europe. Policies, structures, practices, Council of Europe Publishing, Strasbourg 2020.

OECD, Youth employment and social policies, https://www.oecd.org/employment/youth/?_ga=2.11377844.1078760878.1703946675-1769606149.1703946675 (accessed: 30.12.2023).

Olson T., Youth embrace self-identity when building their value system, Youth Zone, https://youthzone.com/2020/07/youth-encouraged-to-identify-values-to-see-what-makes-them-unique/ (accessed: 29.12.2023).

Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Recommendation 1437 (2000) on non-formal education adopted on 24 January 2000 (1stSitting), https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=16762 (accessed: 29.12.2023).

Rawson M., “What is youth pedagogy today?”, online lecture held on 15.11.2023, held in the framework of UPSWE project – “Upper School – a place for self-development”, https://www.goetheanum-paedagogik.ch/en/events/upswe (accessed: 29.12.2023).

Rozhkov M., Pedagogicheskoe obespechenie rabotay s molodyozhyyu: Yunogogika, Moscow 2008 (in Russian).

Wiehl A., Steinwachs F. (eds.), Studienbuch Waldorf – Jugendpädagogik, utb. Germany, 2022 (in German).

Wilson N., Impact of Extracurricular Activities on Students, A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree in School Counseling, 2009.

Youth Wiki, Europe’s Encyclopedia of National Youth Policies, available at https://national-policies.eacea.ec.europa.eu/youthwiki (accessed: 29.12.2023).

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Dimitrova, V. V. (2024). Praca z młodzieżą i osoby pracujące z młodzieżą jako kluczowe elementy rozwoju i realizacji pedagogiki młodzieży. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 181–190. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.14

Numer

Dział

EDUKACJA ALTERNATYWNA I INNOWACJE: NOWE PODEJŚCIA I CYFROWA TRANSFORMACJA