Szanse realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie poziomu edukacji w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.9Słowa kluczowe:
edukacja, UE-28, modelowanie ekonometryczne, modele prognostyczneAbstrakt
Opracowanie przedstawia stan realizacji strategii Europa 2020 w Polsce w zakresie celów edukacyjnych. W oparciu o dane pochodzące z lat 2001–2015 wyznaczono modele trendu oraz liniowe modele wygładzania wykładniczego, na podstawie kórych zbudowano prognozy wartości mierników dotyczących sektora edukacji. Celem artykułu jest ocena szans i wskazanie horyzontu czasowego realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie osiągnięcia przyjętych „celów edukacyjnych”. Na podstawie zaproponowanych modeli wykazano, że wyznaczone progi w zakresie wykształcenia wyższego ogółem w Polsce będą zrealizowane już w 2016 roku. Analiza wyników procesów modelowania prognostycznego pozwala zauważyć, że sytuacja ta kształtuje się korzystniej w grupie kobiet. W przypadku wskaźnika osób, które przedwcześnie kończą proces edukacji istnieją znikome szanse osiągnięcia założonego progu 4,5% w docelowym roku 2020, zarówno dla ludności ogółem, jak również w grupie mężczyzn. Wymagane wartości miernika zostały już osiągnięte w grupie kobiet.Pobrania
Opublikowane
2020-11-13
Jak cytować
Kasprzyk, B., & Wojnar, J. (2020). Szanse realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie poziomu edukacji w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(53), 119–128. https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.9
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Uniwersytet Rzeszowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.