Szanse realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie poziomu edukacji w Polsce

Autor

  • Beata Kasprzyk Uniwersytet Rzeszowski
  • Jolanta Wojnar Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.9

Słowa kluczowe:

edukacja, UE-28, modelowanie ekonometryczne, modele prognostyczne

Abstrakt

Opracowanie przedstawia stan realizacji strategii Europa 2020 w Polsce w zakresie celów edukacyjnych. W oparciu o dane pochodzące z lat 2001–2015 wyznaczono modele trendu oraz liniowe modele wygładzania wykładniczego, na podstawie kórych zbudowano prognozy wartości mierników dotyczących sektora edukacji. Celem artykułu jest ocena szans i wskazanie horyzontu czasowego realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie osiągnięcia przyjętych „celów edukacyjnych”. Na podstawie zaproponowanych modeli wykazano, że wyznaczone progi w zakresie wykształcenia wyższego ogółem w Polsce będą zrealizowane już w 2016 roku. Analiza wyników procesów modelowania prognostycznego pozwala zauważyć, że sytuacja ta kształtuje się korzystniej w grupie kobiet. W przypadku wskaźnika osób, które przedwcześnie kończą proces edukacji istnieją znikome szanse osiągnięcia założonego progu 4,5% w docelowym roku 2020, zarówno dla ludności ogółem, jak również w grupie mężczyzn. Wymagane wartości miernika zostały już osiągnięte w grupie kobiet.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Kasprzyk, B., & Wojnar, J. (2020). Szanse realizacji strategii Europa 2020 w aspekcie poziomu edukacji w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(53), 119–128. https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.9

Numer

Dział

Artykuły