Usługi cyfrowe e-administracji w Polsce

Autor

  • Beata Kasprzyk Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.26

Słowa kluczowe:

społeczeństwo informacyjne, e-administracja, e-wykluczenie

Abstrakt

Powszechna cyfryzacja sektora e-usług stanowi współcześnie podstawę rozwoju społecznego i gospodarczego. Rozwój e-administracji stanowi jeden z kluczowych czynników procesu budowy społeczeństwa informacyjnego. W artykule został przedstawiony poziom korzystania z e-usług administracji publicznej w Polsce i krajach UE-28. Analizie podlegały dane empiryczne GUS i Eurostat z lat 2008–2015. Skala korzystania z elektronicznego kanału kontaktów obywatel – urząd jest w Europie mocno zróżnicowana. Termin „społeczeństwo informacyjne” rozumiane jako powszechność korzystania zarówno z Internetu, jak i z e-usług administracji dotyczy takich krajów jak: Dania, Estonia, Norwegia, Finlandia i Holandia, gdzie odsetek osób korzystających z e-usług w 2015 r. wynosił 88% – 75%. Obywatele polscy w rankingach z tego obszaru aktywności wypadają zdecydowanie słabo, znajdując się na ostatnich lokatach.  

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Kasprzyk, B. . (2020). Usługi cyfrowe e-administracji w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(53), 308–319. https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.1.26

Numer

Dział

Artykuły