Kapitał kreatywności – pomiar i wynagradzanie

Autor

  • Jurij Renkas Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.2.28

Słowa kluczowe:

ekonomia pracy, kapitał kreatywności, godziwe wynagrodzenie, stała ekonomiczna

Abstrakt

Jedna z ważnych teorii wynagradzania określa poziom płac jako procent od kapitału ludzkiego zatrudnionego. Szczegółowe badania w zakresie kapitału ludzkiego wskazują, że godziwe wynagrodzenie jest na poziomie 8% od kapitału pracownika. Opracowanie modelu pomiaru kapitału ludzkiego i uwzględnienie spontanicznego rozpraszania się kapitału doprowadziło do stwierdzenia, że godziwe wynagrodzenie musi równoważyć ten naturalny ubytek kapitału ludzkiego. Oprócz modelowego godziwego wynagrodzenia u niektórych pracowników identyfikuje się niestandardowy ekskluzywny składnik kapitału intelektualnego, mianowicie kapitał kreatywności. Pomiar kapitału kreatywności i odpowiedniego wynagrodzenia jest głównym przedmiotem rozważań w tym opracowaniu.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Renkas, J. (2020). Kapitał kreatywności – pomiar i wynagradzanie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2(50), 413–426. https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.2.28

Numer

Dział

Artykuły