Nierówności szans – dyskryminacja dziewcząt w dostępie do edukacji w Pakistanie

Autor

  • Magdalena Tusińska Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.3.11

Słowa kluczowe:

edukacja, nierówności szans, nierówności ze względu na płeć, rozwój gospodarczy, wzrost gospodarczy, Pakistan

Abstrakt

Przedmiotem rozważań w niniejszym artykule są nierówności szans. Jeden z rodzajów nierówności szans, nierówny dostęp do edukacji ze względu na płeć, jest współcześnie uważany za barierę wzrostu i rozwoju gospodarczego w krajach rozwijających się. Problem nierówności płci w kontekście edukacji został nagłośniony przez laureatkę pokojowej Nagrody Nobla – Pakistankę Malali Yousufzai. Celem artykułu jest prezentacja przesłanek oraz potencjalnych skutków nierównego dostępu do edukacji ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Pakistanu. Postawiono tezę, iż dyskryminacja pakistańskich dziewcząt w dostępie do edukacji jest determinowana zróżnicowanymi i głęboko zakorzenionymi czynnikami, co czyni realizację celu eliminacji tego zjawiska niezwykle trudną i odległą w czasie, hamując wzrost i rozwój gospodarczy tego kraju. Zastosowane w artykule metody badawcze to: krytyczna analiza literatury, analiza danych statystycznych, dokumentów i źródeł internetowych oraz elementy studium przypadku. Ambitne plany dotyczące zmiany sytuacji dziewcząt i kobiet zostały zarysowane w Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDG-4) oraz w strategii “Pakistan 2025”, jednakże – mimo obserwowanych postępów – Pakistan nadal pozostaje krajem, gdzie sukces jednostki jest zależny od jej płci (szczególnie na obszarach wiejskich). Utrudniony dostęp dziewcząt do edukacji jest tylko jednym z rodzajów nierówności występujących w różnych wymiarach w Pakistanie. Wnioski, jakie można wyciągnąć na podstawie badań, wskazują, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wykluczeniu dziewcząt z procesu kształcenia są uwarunkowania kulturowe, ubóstwo oraz słabości państwa. Rekomendacje wskazane w artykule dotyczą zatem przede wszystkim tych obszarów.

Bibliografia

Ayiar, S., Ebeke, CH. H. (2019). Inequality of Opportunity, Inequality of Income and Economic Growth. IMF Working Paper, WP/19/34, 1–22. DOI: 10.5089/9781484396988.001.

Brzeziński, M., Magda, I. (2016). Inequality of opportunity in Central and Eastern Europe: accounting for changes over time. IBS Working Paper, 5/2016, 1–48.

Dagia, N., Ismail, Z. (2018). UN Women report shows worrying degree of gender inequality in Pakistan. Retrieved from: https://tribune.com.pk/story/1634815/1-un-wom-en-report-shows-worrying-degree-gender-inequality-pakistan/ (2019.08.25).

Central Asia Institute (2016). Retrieved from: https://centralasiainstitute.org/education-can-end-child-marriage/ (2019.08.10).

Daily Times (2018). Retrieved from: https://dailytimes.com.pk/335869/gender-gap-index/ (2019.07.15).

Ferreira, F. H. G., Lakner, Ch., Lugo, M. A., Özler, B. (2014). Inequality of opportunity and economic growth: a cross-country analysis. Policy Research Working Paper 6915, 1–38. DOI: 10.1596/1813-9450-6915.

Ferreira, F. H. G., Lakner, Ch., Lugo, M. A., Özler, B. (2018). Inequality of opportunity and economic growth: how much can cross-country regressions really tell us? Review of Income and Wealth, 64(4), 800–827. DOI: 10.1111/roiw.12311.

GCPEA (2009). Retrieved from: http://www.protectingeducation.org/safeschoolsdeclaration (10.09.2019).

Howitt, P. (2005). Health, Human Capital and Economic Growth: A Schumpeterian Perspective. Brown University, February 9. Retrieved from: https://www.brown.edu/Departments/Economics/Faculty/Peter_Howitt/publication/PAHO.pdf (2019.08.10).

Human Rights Watch (2018a). Pakistan: Girls Deprived of Education. Retrieved from: https://www.hrw.org/news/2018/11/12/pakistan-girls-deprived-education (2019.09.10).

Human Rights Watch (2018b). Shall I Feed My Daughter, or Educate Her? Barriers to Girls’ Education in Pakistan. Retrieved from: https://www.hrw.org/report/2018/11/12/shall-i-feed-my-daughter-or-educate-her/barriers-girls-education-pakistan (2019.09.10).

Ijaz, S. (2017). Pakistan Should End Child Marriage. Retrieved from: https://www.hrw.org/news/2017/10/12/pakistan-should-end-child-marriage (2019.09.15).

Korinek, J. (2005). Trade and gender: issues and interactions. OECD Trade Policy Working Paper, 24, Paris, 1–22.

Kremer, M., Chen, D. (2002). Income-Distribution Dynamics with Endogenous Fertility. Journal of Economic Growth, 7, 227–258. DOI: 10.1257/aer.89.2.155.

Lefranc, A., Pistolesi, N., Trannoy, A. (2009). Equality of opportunity and luck: Definitions and testable conditions, with an application to income in France. Journal of Public Economics, 93, 1189–1207. DOI: 10.1016/j.jpubeco.2009.07.008.

Lewis, B. (2002). What went wrong? Retrieved from: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2002/01/what-went-wrong/302387/ (2019.08.20).

Marrero, G. A., Rodríguez, J. G. (2010). Inequality of opportunity and growth. Working Paper Series. Society for the Study of Economic Equality. ECINEQ WP, 154, 1–42.

Ministry of Planning, Development & Reform Government of Pakistan (2014). Pakistan 2025. One Nation – One Vision. Executive Summary. Planning Commission.

Pakistan Economic Survey 2018–2019. Economic Adviser’s Wing, Finance Division Government of Pakistan, Islamabad.

Rawls, J. (1999). A Theory of Justice. Revised edition. Massachusetts: The Belknap Press of Harvard, University Press Cambridge.

Roemer, J. E. (1998). A pragmatic theory of responsibility for the egalitarian planner. Philosophy and Public Affairs, 22(2), 146–166.

Shaheen, S., Awan, M. S., Cheema, A. R. (2016). Measuring inequality of opportunity in Pakistan: parametric and non-parametric analysis. Pakistan Economic and Social Review, 54(2),165–190.

Tusińska, M. (2016). Finding pro-growth income inequality: mission impossible? In: D. Mihanovic, A. Hunjet, Z. Primorac (Eds.), Book of Proceedings. 18th International Scientific Conference on Economic and Social Development – “Building Resilient Society” (pp. 742–749). Zagreb, Croatia, 9–10 December 2016.

UN (1948). Retrieved from: https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/(2019.08.20).

UN (2016). Retrieved from: https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2016/08/5.pdf (2019.07.15).

UN (2017). Retrieved from: https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2017/02/4.pdf (2019.07.15).

UN (2019). Retrieved from: https://www.un.org/sustainabledevelopment/gender-equality/(2020.01.02).

UNDP (2018a). Retrieved: from http://hdr.undp.org/en/countries/profiles/PAK (2019.08.05).

UNDP (2018b). Retrieved from: http://hdr.undp.org/en/indicators/181406 (2019.08.16).

UNESCO (2016). Girls’ and Women’s Literacy with A Lifelong Learning Perspective: Issues, Trends and Implications for the Sustainable Development Goals. Paris: UNESCO.

UNICEF (2015). The investment case for education and equity.

Waleczek, M. (2013). Nierówny dostęp do edukacji wczesnoszkolnej ze względu na płeć w Islamskiej Republice Pakistanu. Cieszyński Almanach Pedagogiczny 2, 196–213.

WEF (2018). https://www.weforum.org/reports/the-global-gender-gap-report-2018 (15.07.2019).

World Bank (2005). Pakistan – Country gender assessment – Bridging the gender gap: opportunities and challenges. Washington: The World Bank. Retrieved from: http://siteresources.worldbank.org/PAKISTANEXTN/Resources/293051-1146639350561/Cover&Preliminaries.pdf (2019.08.10).

World Bank, World Development Indicators. Retrieved from: https://databank.worldbank.org/reports.aspx?source=2&series=SE.ADT.1524.LT.FM.ZS&country=PAK# (2019.07.22).

World Bank, www1.worldbank.org/poverty/visualizeinequality/Files/Documentation/HOI-Methodology.pdf (2019.07.10).

World Bank, https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/lac-equity-lab1/equality-of-opportunities/hoi (2019.07.10).

Zaidi, Y., Farooq, S. (2018). Rural Women in Pakistan. Status Report 2018 UN Women Pakistan. Islamabad: Center of Gender and Policy Studies.

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Tusińska, M. (2020). Nierówności szans – dyskryminacja dziewcząt w dostępie do edukacji w Pakistanie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3(63), 233–245. https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.3.11

Numer

Dział

Artykuły