Efektywność działalności naukowej i transferu technologii w szkolnictwie wyższym w Polsce

Autor

  • Irena Łącka Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Łukasz Brzezicki Urząd Miasta Ustka

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.4

Słowa kluczowe:

szkolnictwo wyższe, transfer technologii, efektywność, DEA

Abstrakt

Celem artykułu jest pomiar i ocena efektywności działalności naukowej i transferu technologii do gospodarki przez publiczne szkoły wyższe w Polsce oraz sformułowanie rekomendacji dla polityki państwa na rzecz zwiększenia efektywności procesu transferu technologii przez nie. W badaniu dokonano pomiaru aktywności naukowej i transferu technologii oddzielnie w dwóch grupach szkół wyższych (tj. uniwersytetach i politechnikach). Do badania wykorzystano dwa modele nieradialne SBM i BP-SBM, należące do nieparametrycznej metody Data Envelopment Analysis (DEA).
Wszystkie badane szkoły wyższe są bardziej efektywne w zakresie badań podstawowych niż transferu technologii do gospodarki. Uczelnie techniczne są bardziej efektywne w transferze technologii, a uniwersytety w badaniach podstawowych. W większości przypadków uczelnie techniczne są bardziej efektywne w działalności naukowej niż uniwersytety w transferze technologii. Badania
pokazują, że uniwersytety niemal w całości koncentrowały się na badaniach podstawowych, a uczelnie techniczne w różny sposób angażowały się w badania podstawowe i transfer technologii do gospodarki. Wyniki badań potwierdziły występowanie bardzo słabych powiązań nauki i biznesu w zakresie transferu wiedzy i technologii do gospodarki. Wynika to z wielu czynników. Autorzy przedstawili rekomendacje niezbędnych działań, które umożliwią zwiększenie transferu technologii przez publiczne uniwersytety w Polsce. Interesującym kierunkiem przyszłych badań jest pomiar i ocena efektywności transferu technologii drugiej grupy podmiotów NSI w Polsce, tzn. instytutów badawczych.

Bibliografia

Amry, D. K., Ahmad, A. J., Lu, D. (2021). The new inclusive role of university technology transfer: Setting an agenda for further research. International Journal of Innovation Studies, 5(1), 9–22. DOI: 10.1016/j.ijis.2021.02.001.

Anderson, T. R., Daim, T., Lavoie, F. F. (2007). Measuring the efficiency of university technology transfer. Technovation, 27(5), 306–318. DOI: 10.1016/j.technovation.2006.10.003.

Angori, G., Marzocchi, C., Ramaciotti, L., Rizzo, U. (2023). A patent-based analysis of the evolution of basic, mission-oriented, and applied research in European universities. The Journal of Technology Transfer. DOI: 10.1007/s10961-023-10001-5.

Barra, C., Maietta, O. W., Zotti, R. (2021). The effects of university academic research on firm’s propensity to innovate at local level: evidence from Europe. The Journal of Technology Transfer, 46, 483–530. DOI: 10.1007/s10961-020-09791-9.

Barra, C., Castro-Peña, M. Y., Coello, J. G. (2023). Research and knowledge transfer performance in Colombian universities. Quality & Quantity, 2023, 1–21. DOI: 10.1007/ s11135-023-01627-6.

Bonaccorsi A., Daraio, C., Simar, L. (2006). Advanced indicators of productivity of universities an application of robust nonparametric methods to Italian data. Scientometrics, 66(2), 389–410. DOI: 10.1007/s11192-006-0028-x.

Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, 30, 1078–1092. DOI: 10.1287/mnsc.30.9.1078.

Bentley, P. J., Gulbrandsen, M., Kyvik, S. (2015). The relationship between basic and applied research in universities. Higher Education, 70(4), 689–709. DOI: 10.1007/ s10734-015-9861-2.

Borowy, M., Sawicka, J. (2016). Transfer innowacji z sektora nauki do otoczenia gospodarczego – teoria i praktyka. Przykład polskich uczelni przyrodniczych [Innovation transfer from the science sector to the economic environment on the example of Polish universities of life sciences]. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 103(3), 43–52.

Brzezicki, Ł. (2019). Measurement of efficiency education in public higher education institutions not subject to the supervision of the ministry of science and higher education in Poland. Polityka i Społeczeństwo, 4(17), 139–152. DOI: 10.15584/polispol.2019.4.9.

Brzezicki, Ł. (2020). Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności pol¬skiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista [A review of research on the efficiency and productivity of Polish higher education conducted for the DEA and the Malmquist Index]. Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 26(2), 19–40. DOI: 10.19195/2658-1310.26.2.2.

Brzezicki, Ł. (2022). Działalność publicznych instytutów badawczych w Polsce [Operations of public research institutes in Poland]. Nauki Ekonomiczne, 36, 35–83. DOI: 10.19251/ne/2022.36(2).

Brzezicki, Ł., Prędki, A. (2023). An Estimation of the Efficiency of Public Research Institutes in Poland – DEA Approach. Cracow Review of Economics and Management, 2(1000), 33–50. DOI: 10.15678/ZNUEK.2023.1000.0202.

Cao, Q., Li, Y., Peng, H. (2023). From university basic research to firm innovation: diffusion mechanism and boundary conditions under a U-shaped relationship. Technovation, 123, 102718. DOI: 10.1016/j.technovation.2023.102718.

Charnes, A., Cooper, W. W., Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 6(2), 429–444. DOI: 10.1016/0377-2217(78)90138-8.

Chen, X., Shu, X. (2021). The Scientific and Technological Innovation Performance of Chinese World-Class Universities and its Influencing Factors. IEEE Access, 9, 84639–84650. DOI: 10.1109/ACCESS.2021.3087659.

Chuanyi, W., Xiaohong, L., Shikui, Z. (2016). The Relative Efficiencies of Research Universities of Science and Technology in China: Based on the Data Envelopment Analysis and Stochastic Frontier Analysis. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(10), 2753–2770. DOI: 10.12973/eurasia.2016.02302a.

Compagnucci, L., Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 161, 120284. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120284.

Cooper, W. W., Seiford, L. M., Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis. A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software. New York: Springer.

De Witte, K., López-Torres, L. (2017). Efficiency in education: a review of literature and a way forward. Journal of the Operational Research Society, 68(4), 339–363. DOI: 10.1057/jors.2015.92.

de la Torre, E. M., Agasisti, T., Perez-Esparrells, C. (2017). The relevance of knowledge transfer for universities’ efficiency scores: an empirical approximation on the Spanish public higher education system. Research Evaluation, 26(3), 211–229. DOI: 10.1093/reseval/rvx022.

de Wit-de Vries, E., Dolfsma, W. A., van der Windt, H. J., Gerkema, M. P. (2019). Knowledge transfer in university–industry research partnerships: a review. The Journal of Technology Transfer, 44, 1236–1255. DOI: 10.1007/s10961-018-9660-x.

Foltz, J. D., Barham, B. L., Chavas, J. P., Kim, K. (2012). Efficiency and technological change at US research universities. Journal of Productivity Analysis, 37(2), 171–186. DOI: 10.1007/s11123-011-0249-8.

Geodecki, T., Hausner, J. (eds.). (2023). Współpraca uczelni z biznesem. Polska na tle wybranych krajów Unii Europejskiej [University-business cooperation. Poland in comparison with selected EU countries]. Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Gralka, S., Wohlrabe, K., Bornmann, L. (2019). How to measure research efficiency in higher education? Research grants vs. publication output. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(3), 322–334. DOI: 10.1080/1360080X.2019.1588492.

Han, J. (2018). Effects of Technology Transfer Policies on the Technical Efficiency of Korean University TTOs. KDI Journal of Economic Policy, 40(4), 23–45. DOI: 10.23895/kdijep.2018.40.4.23.

Hou, B., Hong, J., Shi, X. (2019). Efficiency of university–industry collaboration and its determinants: evidence from Chinese leading universities. Industry and Innovation, 28(4), 456–485. DOI: 10.1080/13662716.2019.1706455.

Kaffash, S., Matin, R. K., Tajik, M. (2018). A directional semi-oriented radial DEA measure: an application on financial stability and the efficiency of banks. Annals of Operations Research, 264, 213–234. DOI: 10.1007/s10479-017-2719-5.

Kim, J., Anderson, T., Daim, T. (2008). Assessing university technology transfer: a measure of efficiency patters. International Journal of Innovation and Technology Management, 5(4), 495–526. DOI: 10.1142/S0219877008001497.

Kirby, D. A., El Hadidi, H. H. (2019). University technology transfer efficiency in a factor driven economy: The need for a coherent policy in Egypt. The Journal of Technology Transfer, 44(5), 1367–1395. DOI: 10.1007/s10961-019-09737-w.

Li, T., Yang, X. (2023). Conflict or facilitation? Faculty members’ teaching time and their research performance. Higher Education, 2023. DOI: 10.1007/s10734-023-01071-3.

Łącka, I. (2020). Barriers to using of quintuple helix model to create innovations in Polish regions. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 146, 232–251. DOI: 10.29119/1641-3466.2020.146.18.

Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2020). Efficiency of the research and development activities of technical universities in Poland. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy. Social Inequalities and Economic Growth, 63(3), 258–274. DOI: 10.15584/ nsawg.2020.3.13.

Łącka, I. (2021). Skuteczność dotychczasowych i przyszłych ulg podatkowych wspierających działalność innowacyjną przedsiębiorstw a innowacyjność Polski [Effectiveness of past and future tax incentives to support business innovation and Poland’s innovativeness]. In: A. Bielecki, D. Szafrański, T. Gąsior (eds.), Problemy prawa polskiego i obcego w ujęciu historycznym, praktycznym i teoretycznym, cz. 12, (pp. 91–116). Warszawa: C.H. Beck.

Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2021). The Efficiency and Productivity Evaluation of National Innovation Systems in Europe. European Research Studies Journal, 24 (Special Issue: 3), 471–496. DOI: 10.35808/ersj/2440.

Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2022). Joint analysis of national eco-efficiency, eco-innovation and SDGS in Europe: DEA approach. Technological and Economic Development of Economy, 28(6), 1739–1767. DOI: 10.3846/tede.2022.17702.

Leitner, K.-H., Prikoszovits, J., Schaffhauser-Linzatti, M., Stowasser, R., Wagner, K. (2007). The impact of size and specialisation on universities’ department performance: A DEA analysis applied to Austrian universities. Higher Education, 53, 517–538. DOI: 10.1007/s10734-006-0002-9.

Lucovics, M., Zuti, B. (2015). New Functions of Universities in Century XXI Towards “Fourth Generation” Universities. Transition Studies Review, 22(2), 33–48. DOI: 10.14665/1614-4007-22-2-003.

Matusiak, K. B., Guliński, J. (eds.). (2013). Rekomendacje zmian w polskim systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy [Recommendations for changes in the Polish system of technology transfer and knowledge commercialisation]. Warszawa: PARP.

Ministry of Justice (2019). Monitor Sądowy i Gospodarczy. View monitors. Retrieved from: https://ems.ms.gov.pl/msig/przegladaniemonitorow (2019.03.01).

Ministry of Science and Higher Education (2019a). Scientific projects in the selected year. Retrieved from: https://radon.nauka.gov.pl/raporty/projekty-naukowe (2019.03.01).

Ministry of Science and Higher Education (2019b). Polish Scientific Bibliography. Analytical Module: Analysis of publications. Retrieved from: https://pbn.nauka.gov.pl/pbn-report-web (2019.03.01).

Ministry of Science and Higher Education (2020). Ewaluacja transferu wiedzy i technologii – nowe rozwiązanie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki [Evaluation of knowledge and technology transfer a new solution in the system of higher education and science]. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ewaluacja-transferu-wiedzy-i-technologii--nowe-rozwiazanie-w-systemie-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki (2020.09.01).

Osuch-Rak, E. (2017). Transfer technologii w Polsce na przykładzie spółek odpryskowych wywodzących się z instytutów badawczych i naukowych [Technology transfer in Poland on the example of spin-offs from research and scientific institutes]. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace, 3, 131–149. DOI: 10.33119/KKESSiP.2017.3.9.

Padilla Bejarano, J. B., Zartha Sossa, J. W., Ocampo-López, C., Ramírez-Carmona, M. (2023). University Technology Transfer from a Knowledge-Flow Approach–Systematic Literature Review. Sustainability, 15, 6550. DOI: 10.3390/su15086550.

Pastor, J., Ruiz, J. (2007). Variables with negative values in DEA. In: J. Zhu, W. Cook (eds.), Modeling data irregularities and structural complexities in data envelopment analysis (pp. 63–84). New York: Springer.

Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011–2019. Research Policy, 50(1), 104114. DOI: 10.1016/j.respol.2020.104114.

Rhaiem, M. (2017). Measurement and determinants of academic research efficiency: a systematic review of the evidence. Scientometrics, 110, 581–615. DOI: 10.1007/s11192-016-2173-1.

Rossoni, A. L., Gondim de Vasconcellos, E. P., de Castilho Rossoni, R. L. (2023). Barriers and facilitators of university-industry collaboration for research, development and innovation: a systematic review. Management Review Quarterly, 2023, 1–37. DOI: 10.1007/s11301-023-00349-1.

Rybnicek, R., Königsgruber, R. (2019). What makes industry–university collaboration succeed? A systematic review of the literature. Journal of Business Economics, 89, 221–250. DOI: 10.1007/s11573-018-0916-6.

O’Dwyer, M., Filieri, R., O’Malley, L. (2023). Establishing successful university–industry collaborations: barriers and enablers deconstructed. The Journal of Technology Transfer, 48, 900–931. DOI: 10.1007/s10961-022-09932-2.

Santos, J. M., Horta, H., Luna, H. (2022). The relationship between academics’ strategic research agendas and their preferences for basic research, applied research, or experimental development. Scientometrics, 127, 4191–4225. DOI: 10.1007/s11192-022-04431-5.

Shamohammadi, M., Oh, D.-H. (2019). Measuring the efficiency changes of private universities of Korea: A two-stage network data envelopment analysis. Technological Forecasting & Social Change, 148, 119730. DOI: 10.1016/j.techfore.2019.119730.

Shah, S. I., Shahjehan, A., Afsar, B. (2019). Determinants of Entrepreneurial University Culture Under Unfavorable Conditions: Findings from a Developing Country. Higher Education Policy, 32(3), 1–23. DOI: 10.1057/s41307-018-0083-y.

Sharma, P. (2022). A Framework to Manage University-Industry Technology Transfer. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(08), 2250033. DOI: 10.1142/S021987702250033X.

Statistics Poland (2019). High education and its finances in 2018. Warsaw: GUS.

Tone, K., Chang, T.-S., Wu, C.-H. (2020). Handling Negative Data in Slacks-Based Measure Data Envelopment Analysis Models. European Journal of Operational Research, 282, 926–935. DOI: 10.1016/j.ejor.2019.09.055.

Tone, K. (2001). A slacks based measure of efficiency in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 130(3), 498–509. DOI: 10.1016/S0377-2217(99)00407-5.

Tone, K. (2011). Slacks-Based Measure of Efficiency. In: W. W. Cooper, L. M. Seiford, J. Zhu (Eds.), Handbook on Data Envelopment Analysis (pp. 195–209). New York: Springer.

Tseng, A. A., Raudensky, M. (2014). Performance Evaluations of Technology Transfer Offices of Major US Research Universities. Journal of Technology Management & Innovation, 9(1), 93–102. DOI: 10.4067/S0718-27242014000100008.

Urbanek, P. (2020). The Evolution of Institutional Logic in Poland’s Higher Education System under Reform, Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 302(2), 95–122. DOI: 10.33119/GN/120625.

Visbal-Cadavid, D., Martínez-Gómez, M., Guijarro, F. (2017). Assessing the Efficiency of Public Universities through DEA. A Case Study. Sustainability, 9, 1–19. DOI: 10.3390/su9081416.

Werker, C., Hopp, C. (2020). Balancing act between research and application: how research orientation and networks affect scholars’ academic and commercial output. Journal of Business Economics, 90, 1171–1197. DOI: 10.1007/s11573-020-00979-x.

Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna [Scientific, didactic and implementation efficiency of public higher education in Poland – non-parametric analysis]. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Wolszczak-Derlacz, J. (2018). Assessment of TFP in European and American higher education institutions – application of Malmquist indices. Technological and Economic Development of Economy, 24(2), 467–488. DOI: 10.3846/20294913.2016.1213197.

Xiong, X., Yang, G.-L., Guan, Z.-C. (2020). Estimating the multi-period efficiency of high-tech research institutes of the Chinese Academy of Sciences: A dynamic slacks-based measure. Socio-Economic Planning Sciences, 71, 100855. DOI: 10.1016/j.seps.2020.100855.

Xiong, X., Yang, G.-L., Zhou, D.-Q., Wang, Z.-L. (2022). How to allocate multi-period research resources? Centralized resource allocation for public universities in China using a parallel DEA-based approach. Socio-Economic Planning Sciences, 82(B), 101317. DOI: 10.1016/j.seps.2022.101317.

Yaisawarng, S., Ng, Y. C. (2014). The impact of higher education reform on research performance of Chinese universities. China Economic Review, 31, 94–105. DOI: 10.1016/j.chieco.2014.08.006.

Yang, G.-L., Fukuyama, H., Song, Y.-Y. (2018). Measuring the inefficiency of Chinese research universities based on a two-stage network DEA model. Journal of Informetrics, 12(1), 10–30 DOI: 10.1016/j.joi.2017.11.002.

Yoda, N., Kuwashima, K. (2020). Triple Helix of University-Industry-Government Relation in Japan: Transitions of Collaborations and Interactions. Journal of the Knowledge Economy, 11, 1120–1144. DOI: 10.1007/s13132-019-00595-3.

Opublikowane

2023-09-30

Jak cytować

Łącka, I., & Brzezicki, Łukasz. (2023). Efektywność działalności naukowej i transferu technologii w szkolnictwie wyższym w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (75), 62–89. https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.4

Numer

Dział

Artykuły