Sto lat polskiego przemysłu samochodów osobowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.1.26Słowa kluczowe:
polski przemysł motoryzacyjny, samochody osobowe, produkcja i montaż samochodówAbstrakt
Stuletni okres historii przemysłu motoryzacyjnego w Polsce można podzielić na trzy fazy. Pierwsze polskie konstrukcje samochodów osobowych sięgające początku XX wieku nie zostają wdrożone do produkcji. W okresie międzywojennym zakup licencji zagranicznych zapoczątkowuje rozwój przemysłu motoryzacyjnego. W Polsce Ludowej konstrukcje samochodowe polskich inżynierów trafiające do seryjnej produkcji i kontynuacja produkcji opartej na licencjach zagranicznych wpływają na wzrost dynamiki podaży samochodów osobowych, znajdujących nabywców na rynku krajowym i w eksporcie. Transformacja systemowa otwiera rynki krajów zachodnich dla nabywców samochodów osobowych oraz pozwala na przepływ kapitału obcego uruchamiającego montownie marek zagranicznych w Polsce w miejsce rodzimego przemysłu motoryzacyjnego.Pobrania
Opublikowane
2020-11-13
Jak cytować
Leśniak-Moczuk, A. D. (2020). Sto lat polskiego przemysłu samochodów osobowych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(57), 364–376. https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.1.26
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Uniwersytet Rzeszowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.