Klastry medialne w Ukrainie: analiza ekonomiczna i społeczna

Autor

  • Andrii Chuzhykov Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.3.29

Słowa kluczowe:

klastry medialne, sieci globalne, telewizja w Ukrainie

Abstrakt

Intensywna modernizacja gospodarki światowej prowadzi do powstania całkowicie nowych źródeł wzrostu gospodarczego i form produkcji. Przekonującym dowodem na to jest między innymi rosnące, w ciągu ostatnich dwudziestu lat, znaczenie klastrów. U progu XXI w. klastry ewoluowały od innowacyjnych dystryktów przemysłowych do globalnych systemów usługowych których głównym produktem jest bardzo często informacja. Typowym przykładem w gospodarce europejskiej są klastry medialne, które odgrywają znaczącą rolę w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej. Ukazanie istoty ich działalności wymaga wykorzystania m.in. metod klasyfikacji hierarchicznej czy też oceny efektywności określonej lokalizacji. Zasadniczą kwestią dla zrozumienia procesów tworzenia klastrów o charakterze globalnym jest stworzenie konkurencyjnych ram dla współdziałania holdingów medialnych mogących tworzyć klaster, przy jednoczesnym zachowaniu zasad współpracy oraz zapewnieniu minimalizacji kosztów produkcji, obrotu i dystrybucji produktami informacyjnymi, wśród których najważniejsza jest telewizja (jej łączne koszty produkcji są bardzo wysokie). Tworzenie klastrów medialnych w obszarze działalności telewizyjnej na Ukrainie przynosi zarówno wiele korzyści (zwiększenie konkurencyjności, redukcja kosztów, optymalizacja charakteru działalności), jak i zagrożeń (kontrolowanie opinii publicznej, monopolizacja czasu antenowego, eliminowanie małych firmy, których udział w krajowym rynku telewizyjnym nie przekracza 1%).

Opublikowane

2020-11-11

Jak cytować

Chuzhykov, A. (2020). Klastry medialne w Ukrainie: analiza ekonomiczna i społeczna. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3(47), 405–414. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.3.29

Numer

Dział

Artykuły