Woodcarving works on religious themes made in the circle of the Cyprian Kamil Norwid State Secondary School of Fine Arts in Lublin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/setde.2021.14.5

Keywords:

religious sculpture, State Secondary School of Fine Arts in Lublin, woodcarving, wood sculpture

Abstract

Since the 1990s, more than 50 different religious works, ranging from altars to single sculptures, have been created at the current Fine Arts School Group in Lublin. Some of these objects went to places of worship or religious institutions, while others remain the property of the school or their authors. This extensive collection is the result of a dual educational concept developed at the school. On the one hand, it is based on studying (copying, compiling) historical patterns; on the other, it offers freedom of artistic vision. In both cases the students follow the guidance of the same teachers, who introduce these concepts interchangeably, deliberately varying the tasks. Treated complementarily, they give interesting results both in the course of education and in the graduates’ independent work. The selection of works presented in this article does not aspire to be an exhaustive presentation of the presence of the sacred in woodcarving works created in the circle of the Lublin School. Nevertheless, their selection illustrates in a suggestive manner artistic solutions representative for each of the two educational currents.

References

Marek J., Boże Ciało – studium pracy własnej. Teoretyczna praca dyplomowa napisana w Międzynarodowej Katedrze Historii i Teorii Sztuki pod kierunkiem dr Anny Oleńskiej. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Rzeźby, Warszawa 2019.

Dąbek K., O snycerstwie w szkołach plastycznych, „Szkoła artystyczna. Seria wydawnicza Centrum Edukacji Artystycznej” 3 (7), 2019, s. 119–128.

Jank T., Ikona Krzyża z San Damiano, Kraków 2002.

Jurkowlaniec G., Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001.

Labuda A., Wrocławski ołtarz św. Barbary i jego twórcy, Poznań 1984.

Mazurczak U., Zmysłowa cielesność zła i piękno cierpienia. Obrazy cielesności w sztuce, w: Sztuka i realizm. Księga pamiątkowa z okazji Jubileuszu urodzin i pracy naukowej na KUL Profesora Henryka Kieresia, red. T. Duma, A. Maryniarczyk, P. Sulenta, Lublin 2014.

Okoń J., Dramat liturgiczny, w: Encyklopedia Katolicka, t. IV, red. R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, R. Gryglewicz, Lublin 1995, kol. 183–188.

Rogowski R. E., Compassio Dei: próba hipotezy cierpiącego Boga, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 3, 1995, nr 2, s. 63–76.

Rodziński S., Dylematy współczesnej sztuki sakralnej, „Nasza Przeszłość. Studia z dziejów Kościoła i kultury katolickiej w Polsce” 70, 1988, s. 253–271.

Selz J., Modern Sculpture: Origins and Evolution, Nowy Jork 1963.

Szubert M., Narodziny cierpienia zindywidualizowanego. W kręgu młodopolskiego doloryzmu, w: Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności, red. S. Brzozowska–Dybizbańska, A. Mazur, Opole 2013, s. 181–195.

Trościński G., Pieśń o Krzyżu i jej nieznany późnośredniowieczny przekaz. Z zagadnień polskojęzycznego zasobu literackich pozdrowień krzyża, „Pamiętnik literacki” 106, 2015, z. 1, s. 23–44.

Wiadomość o ołtarzu św. Jana Chrzciciela dziele Wita Stwosza w kościele ś. Floryjana na Kleparzu. Z 5 tablicami. W Cieszynie czcionkami Karola Prochaski, 1870.

Vallentin A., El Greco, tłum. H. Ostrowska-Grabska, Warszawa 1958.

https://bonifratrzy.pl/klasztor-drohobycz/2017/06/17/konsekracja-kosciola-pw-sw-antoniego-woloszczy/ https://kirchengemeindelexikon.de/einzelgemeinde/hildesheim-st-michaelis

https://teologiapolityczna.pl/sztuka-ma-wyrazac-wiare-kosciola-a-nie-tylko-indywidualna-wiare-artysty-rozmowa-z-bp-michalem-janocha

Published

2021-12-15

How to Cite

Kierczuk-Macieszko, M. (2021). Woodcarving works on religious themes made in the circle of the Cyprian Kamil Norwid State Secondary School of Fine Arts in Lublin. Sacrum Et Decorum, (14), 73–107. https://doi.org/10.15584/setde.2021.14.5

Issue

Section

ARTICLES