Jana Pawła II rozważania o filozofii (na podstawie encykliki Fides et ratio)
Abstrakt
The main aim of this article is presentation of Pope’s vision of philosophy and description its mainly characteristic features: linguistic and genres-specific from both points of view: semantic and functional.
According to my research John Paul’s II picture of philosophy as a kind of science discipline, (both outstanding and privileged), is establish by:
– – language means typical for scientific discourse: clear delimitation, philosophical and theological specialist vocabulary, structures which function is argumentation and explication, numerous metatextual formulas;
– – language means typical for evangelistic discourse: evaluative expressions, evaluative periphrasis, persuasion definitions, metaphoric meanings of light and water, shouts, rhetorical questions, antithesis, anaphoras, parallelism.
Downloads
Bibliografia
Bajerowa I., 2008, Od Trydentu do Vaticanum Secundum. Porównanie języka dwóch katechizmów [w:] Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów.
Bortnowska H., 1979, Karola Wojtyły droga własna, „Tygodnik Powszechny”, nr 22.
Buttiglione R., 1996, Myśl Karola Wojtyły, Lublin.
Ceglińska A., 2001, Ślady poetyckich rozwiązań w dokumentach papieskich [w:] Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka. Język. Piśmiennictwo. Sztuki plastyczne. Obyczaje, cz. 1, Łódź.
Czekalski R., 2007, Godność osoby ludzkiej, Warszawa.
Czajowski J., 1983, Człowiek w nauce Jana Pawła II, Rzym.
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Gajewska U., 2014, Godność człowieka w świetle wybranych encyklik Jana Pawła II [w:] Człowiek w refleksji Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wybrane aspekty adekwatnej antropologii, red. A. Różyło, M. Sztaba, Lublin.
Galarowicz J., 2000, Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kęty.
Galarowicz J., 2005, Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko, Kęty.
Galarowicz J., 2014, Karol Wojtyła. Myśl o człowieku, Kraków.
Jaworski M., 2003, Nowe w encyklice „Fides et ratio”. Przyczynek do wprowadzenia w rozumienie encykliki [w:] Jan Paweł II, Fides et ratio. Tekst i komentarze, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin.
Królikiewicz-Kwiatkowska H., 1990, Wzrastanie [w:] Młodzieńcze lata Karola Wojtyły. Wspomnienia, red. J. Kydryński, Kraków.
Kupczak J., 1998, W stronę wolności. Szkice o antropologii Karola Wojtyły, Paryż–Kraków.
Makuchowska M., 1998, Modlitwa jako gatunek języka religijnego, Opole.
Makuchowska M., 2013, Styl religijny [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.
Matuszczyk B., 2000, O definicjach projektujących w perswazji kaznodziejskiej [w:] Regulacyjna funkcja tekstów, red. K. Michalewski, Łódź.
Misiaszek K., 2008, Charakter języka katechezy [w:] Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów.
Młyńska E., 2008, Język a podstawowe modele katechezy [w:] Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów.
Ratzinger J., 1999, Jan Paweł II – 20 lat w historii Kościoła i świata [w:] J. Ratzinger, F. Macharski, Jan Paweł II, Częstochowa.
Schmitz K.L., 1999, W sercu ludzkiego dramatu. Antropologia filozoficzna Karola Wojtyły – Papieża Jana Pawła II, Kraków.
Wierusz-Kowalski J., 1973, Język a kult. Funkcja i struktura języka sakralnego, Warszawa.
Wojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów.
Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.