Język religijny w badaniach filozoficznych, teologicznych i religioznawczych

Autor

  • Urszula Gajewska Uniwersytet Rzeszowski

Abstrakt

The present article provides the reader with the results of a survey on philosophical and theological concepts of religious language, its structure and characteristic features.

Under consideration were taken three main trends in scientific researches: neopositivism (The Vienna Circle), functional and symbolic.

Above that article discusses extremely important for linguistic reserches definitions of religious speeches, taken from the point of view of philosophy and theology: than revievs scientific stands on specific features of religious language like cognitive, instrumental, expressive and others.

Presented both philosophical and theological reserches made influence on linguistic concepts of religious language.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bomert Z., 2011, Odsłonięcie. Epistemologiczne podstawy filozofii języka religijnego w poglądach I.T. Ramseya, Kraków.

Braithwaite R.B., 1964, An empiricist's view of the nature of religious belief [w:] The Existance of God, red. J. Hick, New York.

Bronk A., 1973, Charakterystyka języka religii wfilozofii analitycznej, „Zeszyty Naukowe KUL” 3, s. 29-45,

Dupré L., 2002, Inny wymiar, Kraków.

Hare R.M., 1955, Theology and falsification [w:] New Essays in Philosophical Theology, red. A. Flew, LA. MacIntyre, New York, s. 93-102.

Herbut J., 1978, Pojęcie i założenia funkcjonalnej analizy języka religijnego, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 6, s. 197-211.

Herbut J., 1979, Jak powstaje język religijny? Koncepcja LT. Ramseya, „Studia Teologiczno -Historyczne Śląska Opolskiego 7, s. 57-69.

Herbut J., 2000, Język religijny. Aspekt filozoficzny [w] Encyklopedia katolicka, t. 8, red. A. Szostek, E. Giglewicz, B. Migut, Lublin, s. 16—18.

Hick J., 1960, Theology and verification, „Theology Today” 17.

Horalek K., 1967, Filozofie języka, Praha.

Kiliszek M., 1983, Lingwistyczna filozofia religii. Analiza teorii I.T. Ramseya, Lublin.

Kładoczny P., 2004, Proroctwa chrześcijańskie jako gatunek mowy na tle innych gatunków profetycznych, Zielona Góra.

Kłoczowski J.A., 1995, Język, którym mówi człowiek religijny..., „Zmak”, nr 12, s. 5-17.

McPherson T.,1955, Religion as the inexpressible [w:] New Essays in Philosophical Theology, red. A.FlewiA. Maclntyre, New York.

Mitchell B., 1955, Theology and falsification [w:] New Essays in Philosophical Theology, red. A.FlewiA. Maclntyre, New York.

Peterson M., 1995, Czy można sensownie mówić o Bogu?, przeł. M. Klimowicz, „Znak” nr 12, s. 33-51. 1995,

Ramsey 1.T., 1957, Religious Language. An Empirical Placing of Theological Phrases, London.

Sochoń J., 2000, Bóg i język, Warszawa.

Van Buren P., 1972, The Edges of Language, New York.

Wawrzyniak J., 2001, Koncepcja języka religijnego w „drugiej” filozofii Wittgensteina [w:] Ostatnie przed wielkim milczeniem. Język i religia, red. E. Przybył, Kraków, s. 31-42.

Wectawski T., 1992, Wspólny świat religii, Kraków.

Węcławski T., 1995, Ten niemożliwy język filozofii, „Zmak”, nr 12, s. 52—63.

Wierusz-Kowalski J., 1973, Język a kult. Funkcja i struktura języka sakralnego, Warszawa.

Wittgenstein L., 1970, Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa.

Wittgenstein L., 1972, Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa.

Woleński J., 1990, Ludwik Wittgenstein o naturze refleksji filozoficznej [w] Filozofia współczesna, t.2, red. Z. Kuderowicz, Warszawa.

Wolicka E., 1995, Obraz i słowo w obszarze języka religijnego, „Znak”, nr 12, s. 64-75.

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2006, Surfując po internecie w poszukiwaniu Boga... Gatunki komunikacji religijnej na polskich katolickich stronach internetowych, Tarnów.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-05

Jak cytować

Gajewska, U. (2012). Język religijny w badaniach filozoficznych, teologicznych i religioznawczych . Słowo. Studia językoznawcze, 3(3), 71–83. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10839

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY