Językowy kształt tekstów agitacyjnych wprowadzających Chorwację do Unii Europejskiej

Autor

  • Ewa Błachowicz Uniwersytet Rzeszowski
  • Anna Błachowicz-Wolny Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu

Abstrakt

The authors present the image of agitation campaign introducing Croatia into European Union. It is composed of two parts. The former is devoted to information embedded in culture-related and political reality while the latter is an attempt at presenting diverse forms of canvassing. The analysis addresses leaflets, brochures, TV commercials, graffiti as well as the input by Internet users. The coherence of such ‘spatial’ diversity springs from illocution, which assumes the identity of the aim, namely: to encourage electors to vote or to discourage them from voting. The analysis shows the mechanisms of persuasion and manipulation as well as the linguistic means employed by authors of such texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Le Bon G., 1997, Psychologia tłumu, Warszawa.

Cialdini R.B., 1995, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przekład B. Wojciszke, wyd. 2, Gdańsk.

Kapuściński R., 1990, Lapidarium, Warszawa.

Kamińska-Szmaj I., 2004, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.

Kita M., 2004, Czy można nie manipulować? O audiowizualnej retoryce w dyskursie politycznym [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.

Krzyżanowski P., Nowak P. (red.), 2004, Manipulacja w języku, Lublin.

Lewiński P., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.

Maciuszek J., 2007, Presupozycje i negacja jako lingwistyczne narzędzia komunikacji perswazyjnej [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, red. G. Habrajska, A. Orębska, Łódź.

Pachocińska E., 2007, Badania nad manipulacja i perswazją w językoznawstwie [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, red. G. Habrajska, A. Obrębska, Łódź.

Pszczołowski T., 1963, Umiejętność przekonywania i dyskusji, Warszawa.

Tokarz M., 2006, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk.

Warchala J., 2004, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.

Wilczak J., Chorwacja wchodzi do UE. Droga do gwiazdek, http://www.polityka.pl/swiat/analizy/1522003,2,chorwacja-wchodzi-do-ue.read.

http://www.slobodnadalmacija.hr/Hrvatska/tabid/66/articleType/ArticleView/articleId/162100/Default.aspx.

http://www.volim-hrvatsku.hr/udruga-volim-hrvatsku.

http://www.hrsvijet.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1730:uvijek-aktualan-govor-stjepana-radia-iz-1918-ne-srljajte-kao-guske-u-maglu&catid=28:povijesni-identitet&Itemid=112.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-24

Jak cytować

Błachowicz, E., & Błachowicz-Wolny, A. (2013). Językowy kształt tekstów agitacyjnych wprowadzających Chorwację do Unii Europejskiej . Słowo. Studia językoznawcze, (4), 15–34. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10787

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY