Zastosowanie klucza kodowego jako narzędzia analizy etyki komunikacyjnej (na podstawie dyskusji o wyborze Naczelnika ZHP)
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.30Słowa kluczowe:
etyka komunikacyjna, klucz kodowy, aksjolingwistyka, Związek Harcerstwa Polskiego, socjolingwistykaAbstrakt
Artykuł prezentuje problem współczesnej etyki słowa, skupiając się na komunikacji w Związku Harcerstwa Polskiego. Materiał badawczy został zaczerpnięty z fanpage’a Z24 na portalu Facebook, dlatego w badaniu uwzględniono także specyfikę języka Internetu. Na podstawie literatury przedmiotu stworzono klucz kodowy składający się z 34 wyznaczników służący analizie etycznych zachowań komunikacyjnych. Jako przykład zastosowania klucza kodowego do badań lingwistycznych, treści z fanpage’a przeanalizowano pod kątem 14 z wyodrębnionych wyznaczników. Dzięki temu ustalono, że w komunikacji Z24 obecne są zarówno etyczne (stosowanie zwrotów grzecznościowych, wyrażanie życzliwości, korzystanie z rzeczowej argumentacji oraz respektowanie partnerów komunikacji jako równorzędnych), jak i nieetyczne (przejawy hejtu, prześmiewczość i obrażanie, korzystanie z argumentów ad personam, wulgaryzacja wypowiedzi) aspekty komunikacji. Rozpoznano także dwojaką opozycję „my–oni”: obejmującą 1) członków i osoby spoza organizacji, 2) osoby z wnętrza organizacji reprezentujące odmienne poglądy.Downloads
Bibliografia
Bauer, Z. (2009). Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”? W: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka (s. 46–59). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Benenowska, I., Laskowska, E. (2018). Jak badać język współczesnych polityków w kontekście etyki słowa? Roczniki Humanistyczne 6, 66, 7–27.
Białek-Szwed, O. (2020). Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów. Zeszyty Naukowe KUL 61, 4, 331–342.
Biniewicz, J. (2009). Zachowania językowe w dyskursie politycznym zasady etykiety językowej, etyki słowa. Colloquia Anthropologica et Communicativa, 1: Tabu, etykieta, dobre obyczaje, 187–197.
Cegieła, A. (2014a). Słowa i ludzie: Wprowadzenie do etyki słowa. Warszawa: Elipsa.
Cegieła, A. (2014b). Etyka słowa w dyskursie publicznym. W: K. Jachimowska, B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.). Słowo we współczesnych dyskursach, (s. 23–34). Łódź: Wyd. UŁ.
Chudzik, A. (2019). Stygmatyzacja jako przejaw agresji w komunikacji internetowej (na wybranych przykładach). Studia Slavica 23/1, 109–119.
Drąg, K. (2016). Skoro jesteśmy na ty... Wybrane aspekty skracania dystansu interpersonalnego w komunikacji internetowej. W: M. Drożdż (red.). Prywatność w mediach – towar czy wartość, (s. 153–166), Tarnów: Biblos.
Grądziel, P. Geneza powstania Kręgów Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego. Niepokorne harcerstwo: https://niepokorneharcerstwo.wixsite.com/bydgoszcz/geneza-powstania-kiham [dostęp 7.05.2021].
Grzenia, J. (2006). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.
Jachymek, K. (2022). Wyznaczniki etyki komunikacyjnej w internecie. Klucz kodowy. Językoznawstwo nr 2(17), [w druku].
Kaproń-Charzyńska, I., Wiśniewski M. (2018). Kreatywność leksykalna a etyka słowa (na przykładzie komentarzy internetowych). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 25, 1, 77–92.
Kępka, I. (2019). Słowa, które ranią, czyli o nietolerancji wobec obcych w komentarzach internetowych. Studia Slavica 23/1, 75–85.
Krejtz, K. (red.). (2012). Internetowa kultura obrażania? Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Maj, A. (2013). Analiza treści. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (s. 127–147). Warszawa: Scholar.
Marcjanik, M. (2007). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: PWN.
Marcjanik, M. (2012). Etyczny aspekt językowych zachowań grzecznościowych (czyli „zawartość” etyki słowa w etykiecie językowej). W: A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski (red.). Poznańskie Spotkania Językoznawcze 24: Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 91–99). Poznań: UAM.
Nijakowski, L. (2008). Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu. W: A. Horolets (red.). Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii (s. 113–133). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Ożóg, K. (2005). Współczesny model polskiej grzeczności językowej. W: A. Dąbrowska, A. Nowakowska (red.), Język a kultura, t. Życzliwość i agresja w języku i kulturze (s. 9–15). Wrocław: Wyd. UWr.
Pachowicz, M. (2012). „Skomentuj na forum” czyli etykieta językowa w komunikacji internetowej. W: Poznańskie Spotkania Językoznawcze 24: Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 135–144). Poznań: UAM.
PAP. (2021). ZHP: Rada Naczelna ZHP wygasiła mandat naczelniczce Annie Nowosad. https://www.wnp.pl/parlamentarny/spoleczenstwo/zhp-rada-naczelna-zhp-wygasila-mandat-naczelniczce-annie-nowosad,123516.html [dostęp 7.05.2021].
Polityka.pl. (2016). Nowe reakcje na Facebooku – co tak naprawdę wyrażają? https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1652268,1,nowe-reakcje-na-facebooku--co-tak-naprawde-wyrazaja.read [dostęp 22.04.2021].
Pręgowski, M. (2012). Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Puzynina, J. (1997). Słowo – wartość – kultura. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Sienkiewicz, J. (2020). Facebook wprowadza nową reakcję w związku z pandemią koronawirusa. https://nowymarketing.pl/a/26080,facebook-wprowadza-nowa-reakcje-w-zwiazku-z-pandemia-koronawirusa [dostęp 22.04.2021].
SLANG.pl. https://slang.pl/ [dostęp 7.05.2021].
Sieraczkiewicz, M. (2021). Czy kredyt na remont Zawiszy Czarnego jest powodem odwołania Naczelniczki ZHP? Hm. Anna Nowosad na FB opublikowała swoje stanowisko. https://mlodagdynia.pl/pl/684_ngo/44031_czy-kredyt-na-remont-zawiszy-czarnego-jest-powodem-odwolania-naczelniczki-zhp-hm-anna-nowosad-na-fb-opublikowala-swoje-stanowisko.html [dostęp 7.05.2021].
Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2015). Kim jest człowiek w świecie marketingu? Etyka słowa a profesjolekt marketerów. Studia Pragmalingwistyczne VII, 291–306.
Sulowski, K. (2021). Naczelniczka ZHP odwołana. Bo remontowała jacht w pandemii? https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,26778583,naczelniczka-zhp-odwolana-bo-remontowala-jacht-w-pandemii.html [dostęp 7.05.2021].
Trzaskowski, P. (2019). Zawstydzanie w komentarzach internetowych – rekonesans pragmalingwistyczny. Poradnik Językowy 7 (766), 32–48.
Urzędowska, A. (2017). Etyka czy etykieta? Charakterystyka komentarzy Facebooka w perspektywie poprawności językowej i obyczajowej. Studia Socialia Cracoviensia 1 (16), 173–187.
Warda-Radys, L. (2019). Hejt albo nawet nie hejt – o cechach pewnej grupy tekstów identyfikowanych w akcie nominacji jako hejt. Studia Slavica 23/1, 87–98.
Wieczorek, K. (2018). #19. Przyganiał kocioł garnkowi, czyli argumenty „ty też”. Filozofuj! 5 (23), 29–30.
Wierzbicka-Piotrowska, E. (2018). Etyka słowa a język negocjacji. Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna 4, 11–24.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.