Key code as a tool in analysis of ethical communication (based on discussion of the election of Head in Polish Scouting and Guiding Association)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.30

Keywords:

communication ethics, key code, axiolinguistics, sociolinguistics, Polish Scouting and Guiding Association

Abstract

  The article presents the problem of contemporary communication ethics, in the perspective of communication in the Polish Scouting and Guiding Association. The research material comes from fanpage Z24 on Facebook, therefore, the specificity of the Internet language is included in the study. On the basis of a review of the literature related to communication ethics 34 indicators of ethical language are extracted, formed in the key code. To prove the scientific value of key code in the analysis of communication ethics the content of Z24 was described from the perspective of 14 determinants. It was found that aspects of communication on the Z24 are both ethical (use of polite phrases, expressing kindness, using factual arguments and respecting communication partners as equal) and unethical (manifestations of hatred, mockery and insult, using personal arguments, vulgarizing statements). A two-fold “us-them” opposition was also identified: 1) members and people from outside the organization, and 2) people from inside the organization representing different views.

Downloads

References

Bauer, Z. (2009). Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”? W: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka (s. 46–59). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Benenowska, I., Laskowska, E. (2018). Jak badać język współczesnych polityków w kontekście etyki słowa? Roczniki Humanistyczne 6, 66, 7–27.

Białek-Szwed, O. (2020). Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów. Zeszyty Naukowe KUL 61, 4, 331–342.

Biniewicz, J. (2009). Zachowania językowe w dyskursie politycznym zasady etykiety językowej, etyki słowa. Colloquia Anthropologica et Communicativa, 1: Tabu, etykieta, dobre obyczaje, 187–197.

Cegieła, A. (2014a). Słowa i ludzie: Wprowadzenie do etyki słowa. Warszawa: Elipsa.

Cegieła, A. (2014b). Etyka słowa w dyskursie publicznym. W: K. Jachimowska, B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.). Słowo we współczesnych dyskursach, (s. 23–34). Łódź: Wyd. UŁ.

Chudzik, A. (2019). Stygmatyzacja jako przejaw agresji w komunikacji internetowej (na wybranych przykładach). Studia Slavica 23/1, 109–119.

Drąg, K. (2016). Skoro jesteśmy na ty... Wybrane aspekty skracania dystansu interpersonalnego w komunikacji internetowej. W: M. Drożdż (red.). Prywatność w mediach – towar czy wartość, (s. 153–166), Tarnów: Biblos.

Grądziel, P. Geneza powstania Kręgów Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego. Niepokorne harcerstwo: https://niepokorneharcerstwo.wixsite.com/bydgoszcz/geneza-powstania-kiham [dostęp 7.05.2021].

Grzenia, J. (2006). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.

Jachymek, K. (2022). Wyznaczniki etyki komunikacyjnej w internecie. Klucz kodowy. Językoznawstwo nr 2(17), [w druku].

Kaproń-Charzyńska, I., Wiśniewski M. (2018). Kreatywność leksykalna a etyka słowa (na przykładzie komentarzy internetowych). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 25, 1, 77–92.

Kępka, I. (2019). Słowa, które ranią, czyli o nietolerancji wobec obcych w komentarzach internetowych. Studia Slavica 23/1, 75–85.

Krejtz, K. (red.). (2012). Internetowa kultura obrażania? Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.

Maj, A. (2013). Analiza treści. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (s. 127–147). Warszawa: Scholar.

Marcjanik, M. (2007). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: PWN.

Marcjanik, M. (2012). Etyczny aspekt językowych zachowań grzecznościowych (czyli „zawartość” etyki słowa w etykiecie językowej). W: A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski (red.). Poznańskie Spotkania Językoznawcze 24: Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 91–99). Poznań: UAM.

Nijakowski, L. (2008). Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu. W: A. Horolets (red.). Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii (s. 113–133). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Ożóg, K. (2005). Współczesny model polskiej grzeczności językowej. W: A. Dąbrowska, A. Nowakowska (red.), Język a kultura, t. Życzliwość i agresja w języku i kulturze (s. 9–15). Wrocław: Wyd. UWr.

Pachowicz, M. (2012). „Skomentuj na forum” czyli etykieta językowa w komunikacji internetowej. W: Poznańskie Spotkania Językoznawcze 24: Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 135–144). Poznań: UAM.

PAP. (2021). ZHP: Rada Naczelna ZHP wygasiła mandat naczelniczce Annie Nowosad. https://www.wnp.pl/parlamentarny/spoleczenstwo/zhp-rada-naczelna-zhp-wygasila-mandat-naczelniczce-annie-nowosad,123516.html [dostęp 7.05.2021].

Polityka.pl. (2016). Nowe reakcje na Facebooku – co tak naprawdę wyrażają? https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1652268,1,nowe-reakcje-na-facebooku--co-tak-naprawde-wyrazaja.read [dostęp 22.04.2021].

Pręgowski, M. (2012). Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Puzynina, J. (1997). Słowo – wartość – kultura. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Sienkiewicz, J. (2020). Facebook wprowadza nową reakcję w związku z pandemią koronawirusa. https://nowymarketing.pl/a/26080,facebook-wprowadza-nowa-reakcje-w-zwiazku-z-pandemia-koronawirusa [dostęp 22.04.2021].

SLANG.pl. https://slang.pl/ [dostęp 7.05.2021].

Sieraczkiewicz, M. (2021). Czy kredyt na remont Zawiszy Czarnego jest powodem odwołania Naczelniczki ZHP? Hm. Anna Nowosad na FB opublikowała swoje stanowisko. https://mlodagdynia.pl/pl/684_ngo/44031_czy-kredyt-na-remont-zawiszy-czarnego-jest-powodem-odwolania-naczelniczki-zhp-hm-anna-nowosad-na-fb-opublikowala-swoje-stanowisko.html [dostęp 7.05.2021].

Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2015). Kim jest człowiek w świecie marketingu? Etyka słowa a profesjolekt marketerów. Studia Pragmalingwistyczne VII, 291–306.

Sulowski, K. (2021). Naczelniczka ZHP odwołana. Bo remontowała jacht w pandemii? https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,26778583,naczelniczka-zhp-odwolana-bo-remontowala-jacht-w-pandemii.html [dostęp 7.05.2021].

Trzaskowski, P. (2019). Zawstydzanie w komentarzach internetowych – rekonesans pragmalingwistyczny. Poradnik Językowy 7 (766), 32–48.

Urzędowska, A. (2017). Etyka czy etykieta? Charakterystyka komentarzy Facebooka w perspektywie poprawności językowej i obyczajowej. Studia Socialia Cracoviensia 1 (16), 173–187.

Warda-Radys, L. (2019). Hejt albo nawet nie hejt – o cechach pewnej grupy tekstów identyfikowanych w akcie nominacji jako hejt. Studia Slavica 23/1, 87–98.

Wieczorek, K. (2018). #19. Przyganiał kocioł garnkowi, czyli argumenty „ty też”. Filozofuj! 5 (23), 29–30.

Wierzbicka-Piotrowska, E. (2018). Etyka słowa a język negocjacji. Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna 4, 11–24.

Published

2022-12-15

How to Cite

Jachymek, K. (2022). Key code as a tool in analysis of ethical communication (based on discussion of the election of Head in Polish Scouting and Guiding Association). Słowo. Studia językoznawcze, (13), 440–459. https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.30

Issue

Section

VARIA