Budownik, krawc i łowiak, czyli jak dzieci pięcioletnie tworzą nazwy wykonawców czynności
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2018.9.16Słowa kluczowe:
word formation, names of professions, children, linguistic creativityAbstrakt
Naming is an important stage in a child’s life, proving that they learn and experience the world. With age, active vocabulary of children is growing. Pre-school children have the greatest ability to shape a language, they are creative and take an example from the environment. While modeling themselves on adults, they take over part of the vocabulary, but also create new words for naming things, phenomena, people they know, but also those who they have not remembered or have not met before. The aim of the article is to present and discuss the lexical material collected among five-year-old children (from the area of Turek, Greater Poland Voivodeship/ Wielkopolska). The presented analysis touches upon the methods of creating names of the contractors of different activities, including word formation techniques and the phenomenon of analogy.Downloads
Bibliografia
Buttlerowa D., 1962, Neologizm i terminy pokrewne, „Poradnik Językowy”, z. 5–6, s. 235–244.
Chmura-Klekotowa M., 1971, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, „Prace Filologiczne” 21, s. 99–235.
Czukowski K., 1962, Od dwóch do pięciu, Warszawa.
Dziurda-Multan A., 2008, Dziecięce sposoby tworzenia nazw, Lublin.
Grzegorczykowa R., 1984, Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa.
Kaczmarek L., 1953, Kształtowanie się mowy dziecka, Poznań.
Laskowski R., Wróbel H., 1964, Użycie paradygmatu w funkcji formantu słowotwórczego we współczesnej polszczyźnie, „Język Polski” XLIV, z. 4, s. 214–220.
Matusek B., 2013, Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, „Pedagogika” 8, s. 25–30.
Mnich M., 2002, Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków.
Mystkowska H., 1991, Rozwijamy mowę i myślenie dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.
Porayski-Pomsta J., 1994, Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa.
Porayski-Pomsta J., 2017, Potoczność w mowie dzieci [w:] Potoczność a zachowania językowe Polaków, red. B. Boniecka i S. Grabias, Lublin, s. 155–164.
Wieczór E., 2014, Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 26, s. 341–359.
Zgółkowa H., 2016, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010–2015, Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.