Uwagi o języku współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym

Autor

  • Kazimierz Ożóg Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.11

Słowa kluczowe:

the developed linguistic code, the limited linguistic code, lexical richness, predictability of construction, emotionality

Abstrakt

The language of the contemporary youth is a complex phenomenon affected by various cultural conditionings. Some young people use rich language, that is the developed linguistic code. This kind of language is an excellent tool of action in reality. Others employ merely the limited linguistic code characterized by high predictability and impoverished lexical resources, increasing emotional marking and strong vulgarization. The reasons for this status quo may be sought in young people’s choice of the ‘to be or to have’ attitude, as well as in the contemporary cultural trends marked by consumptionism, media attention, Americanization, IT revolution and postmodernism.

Downloads

Bibliografia

Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa, s. 83–199.

Fromm E., 1999, Mieć czy być, Poznań.

Godlewski G., 2003, Wstęp: słowo o antropologii słowa [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa, s. 7–17.

Golka M., red., 2004, W cywilizacji konsumpcyjnej, Poznań.

Grabias S., 1999, Wartościowanie w socjolektach [w:] Wartościowanie w dyskursie edukacyjnym, red. J. Ożdżyński, S. Śniatkowski, Kraków.

Jedliński R., 2000, Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Kraków.

Kajtoch W., 1999, Świat prasy alternatywnej w zwierciadle jej słownictwa, Kraków.

Krakowiak K., 2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzonymi narządami słuchu, Lublin.

Kołodziejek E., 2006, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin.

Mańczak-Wohlfeld E., 1995, Tendencje rozwojowe współczesnych zapożyczeń angielskich w języku polskim, Kraków.

Marcel G., 1986, Być czy mieć, Warszawa.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2015, Kilka uwag o wartości języka, „Kwartalnik Edukacyjny” 2015, nr 2, s. 3–13.

Petrowa-Wasilewicz A., 1997, Świat jako nieustająca balanga, „Więź” 1997, z. 2, s. 54–62.

Polański K., red. 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Kraków.

Skudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.

Święcicka M., 2017, Młoda mowa. Studia nad polszczyzną dzieci i młodzieży, Bydgoszcz.

Warchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice.

Wrona B., 2013, Język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych (na przykładzie dyskursu na forach internetowych), rozprawa doktorska, Uniwersytet Śląski, Wydział Filologiczny, Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Ożóg, K. (2017). Uwagi o języku współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym. Słowo. Studia językoznawcze, (8), 163–181. https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.11

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY