The language of the contemporary youth – the developed versus the limited linguistic code

Authors

  • Kazimierz Ożóg Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.11

Keywords:

the developed linguistic code, the limited linguistic code, lexical richness, predictability of construction, emotionality

Abstract

The language of the contemporary youth is a complex phenomenon affected by various cultural conditionings. Some young people use rich language, that is the developed linguistic code. This kind of language is an excellent tool of action in reality. Others employ merely the limited linguistic code characterized by high predictability and impoverished lexical resources, increasing emotional marking and strong vulgarization. The reasons for this status quo may be sought in young people’s choice of the ‘to be or to have’ attitude, as well as in the contemporary cultural trends marked by consumptionism, media attention, Americanization, IT revolution and postmodernism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa, s. 83–199.

Fromm E., 1999, Mieć czy być, Poznań.

Godlewski G., 2003, Wstęp: słowo o antropologii słowa [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa, s. 7–17.

Golka M., red., 2004, W cywilizacji konsumpcyjnej, Poznań.

Grabias S., 1999, Wartościowanie w socjolektach [w:] Wartościowanie w dyskursie edukacyjnym, red. J. Ożdżyński, S. Śniatkowski, Kraków.

Jedliński R., 2000, Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Kraków.

Kajtoch W., 1999, Świat prasy alternatywnej w zwierciadle jej słownictwa, Kraków.

Krakowiak K., 2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzonymi narządami słuchu, Lublin.

Kołodziejek E., 2006, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin.

Mańczak-Wohlfeld E., 1995, Tendencje rozwojowe współczesnych zapożyczeń angielskich w języku polskim, Kraków.

Marcel G., 1986, Być czy mieć, Warszawa.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2015, Kilka uwag o wartości języka, „Kwartalnik Edukacyjny” 2015, nr 2, s. 3–13.

Petrowa-Wasilewicz A., 1997, Świat jako nieustająca balanga, „Więź” 1997, z. 2, s. 54–62.

Polański K., red. 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Kraków.

Skudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.

Święcicka M., 2017, Młoda mowa. Studia nad polszczyzną dzieci i młodzieży, Bydgoszcz.

Warchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice.

Wrona B., 2013, Język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych (na przykładzie dyskursu na forach internetowych), rozprawa doktorska, Uniwersytet Śląski, Wydział Filologiczny, Katowice.

Published

2017-12-15

How to Cite

Ożóg, K. (2017). The language of the contemporary youth – the developed versus the limited linguistic code. Słowo. Studia językoznawcze, (8), 163–181. https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.11

Issue

Section

ROZPRAWY I ARTYKUŁY