Tytuły blogów ekonomicznych jako werbalne wykładniki kategorii dyskursywnych

Autor

  • Dorota Suska Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.16

Abstrakt

The article presents discursively profiled research on the titles of economic blogs – a textual representation of the online guide discourse. The author discusses labeling linguistics and certain aspects of semantics and pragmatics of economic blog, which combine with signaling the global message on which the blog narrative is based; they are also categories that address text to a specific interpretive community. The discursive categories included in the titles of the economic guides in question include professionalism and credibility / reliability / objectivity of advice; they are expressed in a synthetic specification of the scope of the blog, an indication of the subject of counseling, signaling the nature of the counseling relationship through the exponents of the status of the author – expert. Contrastively functioning titles of blogs written by women, which expose the gender of women together with a set of stereophilic readings (also visual) and unofficialness of the counseling situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Czachur W., 2011, Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i dyskurs – tekst und diskurs” 4, s. 79–97.

Ficek E., 2012, Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunki u jego wielorakich aktualizacji [w:] Linguarum silva, t. 1: Opozycja – przeciwieństwo – kontrast w języku i w tekście, red. B. Mitrenga, Katowice, s. 151–166.

Ficek E., 2013, Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice.

Kargulowa A., 2009, Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2 (46), s. 17–18.

Legomska J., 2016, Tytuły współczesnych czasopism jako werbalno-wizualne znaki rozpoznawcze ideowych wspólnot (na wybranych przykładach magazynów dla rodziców), „Prace Językoznawcze” XVII/ 3, s. 129–146.

Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice.

Maćkiewicz J., 2017, Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, „Studia Medioznawcze”, nr 2 (69), s. 33–42.

Mikołajczyk K., Wasilewska-Stawiak A., 2013, Blogowanie jako forma komunikacji: performatywność socjolektu szafiarzy, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, t. 20 (40), z. 1, s. 41–54.

Myers G., 2009, Discourse of Blog and wikis, New York–London.

Olcoń-Kubicka M., 2009, Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa.

Ożóg K., 2011, Polszczyzna XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków.

Rutkiewicz-Hanczewska M., 2007, Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, nr 3, s. 199–211.

Sidorowicz R., 2013, Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin.

Skowronek B., 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy, Kraków.

Smoleń-Wawrzusiszyn M., 2016, Socjolekty wirtualne – metody lingwistyki a komunikacja językowa w społecznościach sieciowych [w:] Metody badań online, red. P. Siuda, Gdańsk, s. 182–234.

Sobczak B., 2015, Odbiorca telewizyjnych magazynów informacyjnych z perspektywy retorycznej [w:] Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, Lublin, s. 77–88.

Suska D., 2015, Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych) [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań, s. 619–629.

Suska D., 2016, „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXII, s. 145–156.

Suska D., 2017, Blogi ekonomiczne – o językowych strategiach dialogu z odbiorcą [w druku].

Wojtak M., 2010, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin. Najpopularniejsze blogi finansowe – Ranking 2016, http://rekinfinansow.pl/blogi-finansowe/ [dostęp: 3.09.2017].

Poczytaj o finansach. Eksperci prowadzą blogi, https://www.forbes.pl/wiadomosci/blogi-ekonomiczne-i-finansowe-eksperci-prowadza-blogi/rsp2dy7 [dostęp: 3.09.2017].

Ranking blogów finansowych 2017, http://jakoszczedzacpieniadze.pl/ranking-blogow-finansowych-2017 [dostęp: 3.09.2017].

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Suska, D. (2017). Tytuły blogów ekonomicznych jako werbalne wykładniki kategorii dyskursywnych. Słowo. Studia językoznawcze, (8), 235–246. https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.16

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY