Metafory poetyckie jako przejaw literackości w tekstach zespołu punkrockowego Włochaty
Abstrakt
A problem of literarity of rock songs is a concern of researchers from various disciplines (e.g. linguistics, literary studies, sociology, history, study of culture) and still they are unable to solve it. Some scholars assume programmed illiterarity of such works and point at their vulgarity, kinship with oral culture and primarily, total dependence on music; others argue that lyrics of rock songs abound in stylistic means, they have rhymes, strophic construction and a great number of intertextual references, and lastly — they are issued in a form of poetic volumes. The undefined status of literatity is amplified by the fact, that rock song is a certain enteriety which, contrary to poems, is a multi-code message including a musical-sound, verbal-lyrical, iconical-cover and iconical-scenic code. It is particularily difficult to regard punkrock lyrics as literary due to their vulgarity, rebelliousness and catchphrases with strong agitative, propagative, and ideological message. Such shape of lyrics is a result of strictly defined worldwiev of the punk subculture, which entails hostility towards politics, the Police, school, the Church, family, work, army and other institutions supervised by the State. ‘An outfit (bovver boots, leather jacket, mohawk hairstyle) is also a specific form of communication in the punk movement. However, the objective of this article was to argue that punkrock lyrics can be analysed according to the rules of traditional stylistics and that they contain a lot of metaphors which, despite their subjection to ideology, situate those lyrics near to the poetry.
Downloads
Bibliografia
Barańczak A., 1983, Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław.
Dąbrowska A., 1991, Kwalifikowanie eufemizmów przez niektóre współczesne słowniki języka polskiego [w:] Język a Kultura, t. 1; Podstawowe pojęcia i problemy, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław, s. 131-136.
Fliciński P., Wójtowicz S., 2007, Hip-hop słownik, Warszawa.
Gołębiewski L., Markiewicz M. (red.), 2009, Włochaty. Dopisać swój wers..., Warszawa.
Kida J., 1998, Stylistyka, styl i język artystyczny w edukacji polonistycznej, Rzeszów.
Kielak-Adamowicz M., 1991, Polski punk [w:] Spontaniczna kultura młodzieżowa. Wybrane zjawiska, red. J. Wertenstein-Żuławski, M. Pęczak, Wrocław, s. 237-252.
Matyka M., 2010, Wartościowanie negatywne w polskiej piosence punkrockowej [w:] Od miłości do nienawiści. Językowe mechanizmy kreowania emocji, red. W. Kochmańska, B. Taras, Rzeszów, s. 68-78.
Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., 1972, Zarys poetyki, Warszawa.
Mizuro M., 1993, Poeci rocka, ,.Za Pozwoleniem”, nr 12, s. 45-48.
Niewiara A., 2004, Piosenka - gatunek ewoluujący? [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 198-207.
Olinkiewicz E., Radzymińska K., Styś H., 2000, ‘tekst rockowy" [w:] Słownik encyklopedyczny. Język polski, red. W. Gtuch, Wrocław.
Pęczak M., 1992, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa.
Pęczak M., Wertenstein-Żuławski J., 1991, Tekst piosenki rockowej. Stopnie zależności od kultury dominującej i treści przekazu [w:] Spontaniczna kultura młodzieżowa. Wybrane zjawiska, red. J, Wertenstein-Żuławski, M. Pęczak, Wrocław, s. 253-267.
Rychlewski M., 2003, O wielokodowości rocka {w:] Miedzy duszą a ciałem: a po co nam rock, red. W. J. Burszta, Warszawa, s. 65-81.
Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.
Szmajter T., 2003, Po co rockowi tekst? Po co rockowi literatura? O intertekstualności rockowego przekazu [w:] Miedzy duszą a ciałem: a po co nam rock, red. W. J. Burszta, Warszawa, s. 82-106.
Wertenstein-Żuławski J., 1993, Miedzy nadzieją a rozpaczą. Rock, mlodzie2, społeczeństwo, Warszawa.
Wesołowski L., 1993, Utwór rockowy na przykładach polskiej twórczości z lat 80-tych, „Literatura Ludowa”, nr 3, s. 3-2:
Włochaty. Oficjalna strona internetowa zespołu, http:/www.wlochaty.most.org.pl
Zgółkowa H., 1988, , Miny na pokaz, czyny za grosz. ."O tekstach polskiego rocka [w:] Język zwierciadłem kultury, czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H. Zgółkowa, Poznań, s. 60-83.
Zgółkowa H., 1989a, Językowy obraz pokolenia, czyli o języku tekstów rockowych, „Polonistyka”, nr 6, s. 441-449.
Zgółkowa H., 1989, ,,Sztuczne myśli sztuczne słowa”, czyli słownictwo rockowych tekstów, ,,Poezja”, nr 5, s. 26-34.
Zgółkowa H., 1994, Słowa charakterystyczne w subkulturze rockowej, Język a Kultura, t. 10: Języki subkultur, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław, s. 20-28.
Zgółkowa H., Szymoniak K., 1986, Teksty rockowe: schematy myśli i języka, .Nurt”, nr 5, s. 1, 29-31.
Zgółkowa H., Zgółka T., Szymoniak K., 1991, Słownictwo polskich tekstów rockowych. Listy frekwencyjne, Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.