Źródła norm etycznych dotyczących nauczycieli akademickich
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2022.4.14Słowa kluczowe:
normy etyczne, etyka zawodowa, kodeks etyki zawodowej, nauczyciele akademiccy, szkolnictwo wyższeAbstrakt
Głównym tematem artykułu są źródła norm etycznych odnoszących się do zawodu nauczyciela akademickiego. W pierwszej części artykułu scharakteryzowano pojęcie etyki oraz etyki zawodowej. Następnie poruszono problem kodyfikacji norm etycznych, przedstawiając argumenty przeciwników, jak i zwolenników ich formalizowania. W ostatniej części przedstawiono oraz przeanalizowano źródła norm etycznych dotyczących nauczycieli akademickich, a także opisano wartości oraz zasady etyczne w nich zawarte. Została wskazana doniosła rola zawodu nauczyciela akademickiego, którego istotą jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również prowadzenie badań naukowych. Wysnuto konkluzję, że nauczyciel akademicki będąc zawodem zaufania publicznego, powinien kierować się wartościami etycznymi, które zostały wskazane w wielu źródłach, zarówno prawnych, jak i pozaprawnych. Ponadto, w odniesieniu do Kodeksu etyki pracownika naukowego oraz kodeksów etyki nauczyciela akademickiego, tworzonych przez poszczególne uczelnie, zajęto stanowisko odnośnie problemu tworzenia kodeksów deontologicznych.