Leona Chwistka oscylacje artystyczne
DOI:
https://doi.org/10.15584/galisim.2019.5.17Ключові слова:
Leon Chwistek, oscylacja, malarstwo, realność, przedmiot, formaАнотація
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Leona Chwistka oscylacji artystycznych. W pierwszej części artykułu wyjaśnię znaczenie tego pojęcia, a także omówię rodzaje oscylacji. Ponieważ to pojęcie nie ma ściśle artystycznego charakteru, podam racje jego zastosowania w analizie obrazu. W drugiej części przeprowadzę analizę oscylacji genetycznej. Jest to szczególny rodzaj oscylacji, który umożliwia widzenie w danym obrazie całkiem różnych przedmiotów. Wyłaniają się one z plam barwnych i mogą być identyfikowane przez odbiorcę na różne sposoby. W części trzeciej skupię się na oscylacji między własnościami tego samego przedmiotu.
Завантаження
Посилання
Chrobak K., Leon Chwistek. Artysta wielowymiarowy [w:] Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce, red. K. Chrobak, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków 2018.
Chwistek L., Formizm (1919) [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Chwistek L., Teatr przyszłości (1922) [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Chwistek L., Tragedia naturalizmu [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Chwistek L., Tragedia werbalnej metafizyki (Z powodu książki dra Ingardena Das literarische Kunstwerk) [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Chwistek L., Wielość rzeczywistości (1921) [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Chwistek L., Wielość rzeczywistości w sztuce (1918) [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Ingarden R., O budowie obrazu [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.
Jadacki J.J., Leona Chwistka poglądy na sztukę, „Studia Estetyczne” 1973, t. X.
Jadacki J.J., Ścisłe myślenie i wyobraźnia twórcza (O filozofii kultury Leona Chwistka), „Miesięcznik Literacki” 1973 (październik), nr 10 (86).
Jakimowicz I., Witkacy. Chiwstek, Strzemiński, Myśli i obrazy, Wyd. Arkady, Warszawa 1978.
Karpiński J., Kultura i wielość rzeczywistości, „Twórczość” 1975 (wrzesień), nr 9.
Kostyrko T., Interpretacja koncepcji „Wielości rzeczywistości” Leona Chwistka, „Studia Metodologiczne” 1968, nr 4.
Kostyrko T., Leon Chwistek jako filozof sztuki i uczestnik życia artystycznego [w:] L. Chwistek, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Kostyrko T., Leona Chwistka filozofia sztuki, Instytut Kultury, Warszawa 1995.
Kostyrko T., Poglądy estetyczne Leona Chwistka, „Studia Estetyczne” 1966, t. 3.
Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie, przeł., wstępem i komentarzem opatrzyła M. Rzepińska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wyd. Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1961.
Potocka M.A., Wielość Leona Chwistka – malarz, filozof, logik, pisarz, lewicowiec, mężczyzna [w:] Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków 2018.
Potocka M.A., Współczesne spojrzenia na poglądy Leona Chwistka na sztukę [w:] Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków 2018.
Słownik języka polskiego, t. 2: L–P, red. nauk. M. Szymczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
Sylvester D., Rozmowy z Francisem Baconem. Brutalność faktu, przekł. M. Wasilewski, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
Witkiewicz S.I., Krytyka teorii sztuki Leona Chwistka [w:] L. Chwistek, Wybór pism estetycznych, wprowadz., wybór i oprac. T. Kostyrko, Universitas, Kraków 2004.
Woleński J., Leon Chwistek. Filozofia, logika, sztuka [w:] Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce, red. K. Chrobak, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków 2018.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Galicja. Studia i materiały
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.