Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole

Autor

  • TERESA ZUBRZYCKA-MACIĄG Doktor habilitowany, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.22

Słowa kluczowe:

podmiotowość, uczeń, nauczyciel

Abstrakt

Podmiotowość człowieka oznacza, że ma on poczucie istnienia własnego „ja”, własnej tożsamości, odrębności i autonomii psychicznej. Podmiotowość ucznia wyraża się w posiadaniu przez niego prawa do: tworzenia własnej osobowości, wyboru systemu wartości, samorealizacji, wynikającej z jego, a nie dorosłych woli, potrzeb i zainteresowań. Celem artykułu jest ujawnienie, czy we współczesnej szkole uczeń jest traktowany przez nauczycieli jako podmiot czy przedmiot oddziaływań pedagogicznych. Na podstawie doświadczeń i opinii studentów pedagogiki ukazano zachowania nauczycieli charakteryzujące określone relacje z uczniami oraz wskazano następstwa podmiotowego i przedmiotowego traktowania uczniów przez nauczycieli.

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

ZUBRZYCKA-MACIĄG, T. (2018). Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 159–164. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.22

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION