Pedagogika medialna – „wychodzenie poza dostarczone informacje”

Autor

  • MARTA WROŃSKA Doktor habilitowany profesor UR, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Pedagogiki Medialnej, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.27

Słowa kluczowe:

pedagogika medialna, wychodzenie poza dostarczone informacje, uczenie się przez odkrywanie

Abstrakt

Obecnie posiadanie przez uczniów informacji czy wiadomości tylko ze szkolnego programu nauczania może być przyczyną wyalienowania ich z realnej rzeczywistości, co często określane jest syndromem szoku informacyjnego i medialnego. W artykule przedstawiono główne założenia pedagogiki medialnej i jej możliwości kreowania uczenia się przez odkrywanie, którego prekursorem był Bruner. Takie działanie pomaga uczniom przyjąć odpowiedzialność za własne uczenie się, rozwija bardziej złożone myślenie, pozwala koncentrować się na wewnętrznej, a nie zewnętrznej motywacji i pomaga zapamiętywać i przetwarzać ważne informacje. Współcześnie medialne otoczenie daje jednostce wiele szans – staje się źródłem wiedzy, doświadczeń, możliwości „wychodzenia poza dostarczone informacje” w szkole, co sprzyja rozwojowi własnych zainteresowań, realizacji potrzeb i aspiracji.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

WROŃSKA, M. (2018). Pedagogika medialna – „wychodzenie poza dostarczone informacje”. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 195–200. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.27

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ