Edukacyjny charakter losów ludzkich na podstawie metody biograficznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.2

Słowa kluczowe:

dokumenty zastane, wytworzone, metoda biograficzna, badanie jakościowe, monografia, analiza indywidualnych przypadków

Abstrakt

Od zarania dziejów ludzie odczuwali potrzebę spisywania swoich losów. Powstało wiele prac dotyczących zbiorowości ludzkiej, pojedynczych osób, określonej grupy ludzi. Ich celem było pozostawienie śladu, utrwalenie życia i działalności osób żyjących w określonym czasie i w określonej sytuacji społecznej, historycznej i kulturowej. Taki typ wspomnień nazywamy dokumentami zastanymi. Dla potrzeb badań oprócz dokumentów zastanych funkcjonuje druga kategoria, tzw. dokumenty celowo wytworzone. Analizowanie tych dokumentów jest techniką badawczą w pedagogice, a także metodą badań w socjologii, psychologii. Metoda ta, zwana biograficzną, jest badaniem jakościowym i wymaga od badającego umiejętności analitycznych, technicznych, interpretacyjnych, statystycznych i opisowych. W pedagogice przyjmuje się, że odmianą metody biograficznej jest monografia i analiza indywidualnych przypadków.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Kuzin, M. (2019). Edukacyjny charakter losów ludzkich na podstawie metody biograficznej. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 27–32. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.2

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI NAUCZYCIELI