Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich

Autor

  • MAGDA URBAŃSKA Doktor, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Nauk o Rodzinie, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.38

Słowa kluczowe:

konflikt, szkoła, mediacje, mediacje rówieśnicze

Abstrakt

Szkoła to miejsce, w którym dochodzi do wielu nieprozumień, sporów i konfliktów między uczniami, często rozwiązywanych za pomocą agresji i przemocy fizycznej. Jednym z narzędzi, które może być przydatne w rozwiązywaniu tego typu problemów, są mediacje rówieśnicze. W ich trakcie bezstronny i neutralny mediator, którym jest odpowiednio przeszkolony uczeń, pomaga swoim szkolnym kolegom w wypracowaniu wzajemnie korzystnego porozumienia. Mediacje rówieśnicze stają się szansą na odejście od konfrontacyjnego stylu rozwiązywania konfliktów, opartego na rywalizacji i jednostronnej wygranej na rzecz dialogu i współdziałania obu stron w poszukiwaniu rozwiązania, w którym jest dwóch zwycięzców. Tego typu podejście do konflik-tów to praktyczna lekcja rozwijania umiejętności komunikacyjnych i współpracy w grupie, bazu-jąca na pomysłowości młodych ludzi w poszukiwaniu sposobów rozwiązania sporu bez użycia przemocy. Uczy odpowiedzialności za własne postępowanie oraz kształtuje postawę szacunku wobec drugiego człowieka i otwartości na jego potrzeby.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

URBAŃSKA, M. (2018). Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 286–290. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.38

Numer

Dział

PROBLEMY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ