Wspieranie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu – rodzicielskie wyzwania
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.12Słowa kluczowe:
spektrum autyzmu, diagnoza, terapia, terapeuta, zajęcia z dzieckiem, rozwój dziecka, przestrzeń terapeutycznaAbstrakt
Rola rodziców dzieci autystycznych jest niezwykle trudna. Czas postawienia prawidłowej diagnozy trudnych, niezrozumiałych zachowań jest kluczowy dla dalszych działań. Szczególnie istotne są wyniki diagnozy dla młodych rodziców, ale także dla innych członków rodziny, jeśli nigdy nie mieli do czynienia z takim zaburzeniem zachowania, a także mowy u małego dziecka. Wiele należy zrobić w kierunku pozyskania dobrych terapeutów (tu nie kończy się na jednej osobie), wyszukania informacji w sprawdzonej literaturze, obserwacji własnego dziecko, by móc być dla niego wsparciem. Ważne jest zagospodarowanie przestrzeni, w której ma na co dzień funkcjonować dziecko. Rodzic chce efektu – szczęśliwego, samodzielnie radzącego sobie w życiu ukochanego dziecka.
Bibliografia
Boone V.M., Wychowując dziecko z autyzmem. Pozytywne strategie oparte na terapii behawioralnej, Kraków 2020.
Budzińska A., Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców, Sopot 2020.
Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Kraków 2010.
Grandin T., Autyzm i problemy natury sensorycznej, Gdańsk 2021.
Grandin T., Moore D., Autyzm. Przewodnik. 9 postaw wspierających rozwój dzieci w spektrum, Kraków 2022.
Greenspan S.I., Wieder S., Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków 2014.
Hildebrandt-Mrozek A., Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo, Gdynia 2019.
McIlwee Myers J., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk 2019.
Moor J., Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym, Łódź–Warszawa 2006.
Notbohm E., Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Kraków 2017.
Notbohm E., Zysk V., 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, Kraków 2016.
Robinson J.E., Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera, Warszawa 2013.
Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A., Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESMD). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, Kraków 2015.
Sabik M., Szczypczyk A., Zabawy dla dzieci z autyzmem, Gdańsk 2019.
Wilde K., Logistyka autyzmu. Przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami dnia codziennego, Gdańsk 2016.
Winczura B., Wczesne rozpoznawanie zaburzeń ze spektrum autyzmu – symptomy ryzyka, diagnoza wstępna, badania przesiewowe, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 22.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.