Dialogowe techniki wspomagania rozwoju mądrości

Autor

  • Dominik Borawski

Słowa kluczowe:

mądrość, wewnętrzna dialogowość, techniki dialogowe, dialogowe „ja”

Abstrakt

Psychologiczne koncepcje mądrości można podzielić na trzy grupy. Pierwsze podejście określa mądrość jako efekt kumulacji doświadczeń jednostki w zakresie rozwiązywania problemów w ciągu życia. W świetle drugiego z podejść mądrość może być ujmowana jako system wiedzy eksperckiej zajmującej się sensem i sposobem życia bądź jako aplikacja wiedzy ukrytej w celu równoważenia korzyści intrapersonalnych, interpersonalnych i pozaosobowych. Wreszcie trzecie z podejść traktuje mądrość jako myślenie dialektyczne umożliwiające jednostce integrowanie odmiennych punktów widzenia, akceptowanie kontradykcji i alternatywnych konceptualizacji prawdy. Artykuł ten koncentruje się na trzecim podejściu i związanymi z nim praktycznymi możliwościami rozwijania mądrości jako dialektycznego rozumowania i podejmowania decyzji. Zaproponowane techniki są inspirowane teorią dialogowego „ja” Huberta Hermansa i opierają się na trzech aspektach wewnętrznej dialogowości:

a) dialogach tożsamościowych pomiędzy kontrastującymi aspektami „ja”;

b) dialogach temporalnych pomiędzy „ja” z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;

c) dialogach symulujących interakcje społeczne (np. z autorytetami czy mentorami).

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baltes P., Gluck J., Kunzmann U., Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia [w]: Psychologia pozytywna, red. J. Czapiński, Warszawa 2004.

Basseches M., Dialectical thinking and adult development, Norwood 1984.

Baumann K., Linden M., Przeszłość rzuć za siebie, przeł. P. Brysacz, „Charaktery” 2009, nr 12.

Borawski D., Wpływ aktywizowania myślenia dialogowego na sytuacyjną samoocenę i emocje [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Carr A., Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu i ludzkich siłach, tłum. Z.A. Królicki, Poznań 2009.

Dilts R., Strategies of Genius, Capitola 1994.

Hermans H.J.M., The construction and reconstruction of a dialogical self, „Journal of Constructivist Psychology” 2003, 16.

Kunzmann U., Różne podejścia do dobrego życia: emocjonalno-motywacyjny wymiar mądrości[w:] Psychologia pozytywna w praktyce, red. P.A. Linley, S. Joseph, Warszawa 2007.

Oleś P.K., Czy głosy umysłu da się mierzyć? Skala Wewnętrznej Aktywności Dialogowej (SWAD),„Przegląd Psychologiczny” 2009, nr 52.

Oleś P.K., Dialogowość wewnętrzna jako właściwość człowieka [w:] Nowe idee w psychologii, red.J. Kozielecki, Gdańsk 2009.

Oleś P.K., Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Oleś P.K., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011.

Oleś P., Chmielnicka-Kuter E., „Ja” dialogowe [w:] Badania narracyjne w psychologii, red. M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko, Warszawa 2010.

Puchalska-Wasyl M., Typy wewnętrznych rozmówców i ich funkcje w świetle analiz ilościowych i jakościowych [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Reznitskaya A., Sternberg R., Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program „Edukacja dla mądrości” [w:] Psychologia pozytywna w praktyce, red. P.A. Linley, S. Joseph, Warszawa 2007.

Rowan J., Dialectical thinking and humanistic psychology, „Practical Philosophy”, lipiec 2000, http://www.society-for-philosophy-in-practice.org/journal/pdf/3-2%2020%20Rowan%20%20Humanistic%20Psychology.pdf, dostęp: marzec 2014.

Sheldon K.M., Kasser T., Coherence and congruence. Two aspects of personality integration, „Journal of Personality and Social Psychology”, 68.

Staudinger U.M., Baltes P.B., Interactive minds: A facilitative setting for wisdom-related performance?, „Journal of Personality and Social Psychology” 1996, 71.

Sternberg R., Intelligence and wisdom [w:] Handbook of intelligence, ed. R. Sternberg, Cambridge University Press, Cambridge 2000.

Tomczuk-Wasilewska J., Psychologia humoru, Lublin 2009.

Watkins M., Wielorakość Ja i kultura [w:] Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie, red. J. Rowan, M. Cooper, Gdańsk 2008.

Wu P.L., Chiou W.B., Postformal thinking and creativity among late adolescents: a post-piagetan approach, „Adolescence” 2008, 43.

Żuławska-Żyła R., Doświadczenie iluzji autonomiczności postaci literackiej – próba empirycznego i teoretycznego opisu [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Borawski, D. (2014). Dialogowe techniki wspomagania rozwoju mądrości. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 177–190. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11011

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych