Dialogical techniques of wisdom enhancement

Authors

  • Dominik Borawski

Keywords:

wisdom, Internal dialogical activity, dialogical techniques, dialogical self

Abstract

Psychological conceptions of wisdom can be divided into three groups. First approach framed wisdom as a cumulative effect of one’s experiences in problems solving over the whole lifetime. According to second approach wisdom can be viewed as an expert system dealing with the meaning and conduct of life or application of tacit knowledge to balance intrapersonal, interpersonal, and extrapersonal interests. Third approach understands wisdom as dialectical thinking which allows an individual to integrate various points of view, accept inherent contradictions and alternate truths. This paper is focused on third approach and practical possibilities of enhancing dialectical reasoning and dialectical decision making. The proposed techniques and interventions are inspired by Hubert Hermans’s conception of dialogical self and based on three aspects of internal dialogical activity:

a) identity dialogues between opposing aspects of self;

b) temporal dialogues of the self located in the personal past, present and future;

c) dialogical simulations of social interactions (f.e. with authorities and mentors).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baltes P., Gluck J., Kunzmann U., Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia [w]: Psychologia pozytywna, red. J. Czapiński, Warszawa 2004.

Basseches M., Dialectical thinking and adult development, Norwood 1984.

Baumann K., Linden M., Przeszłość rzuć za siebie, przeł. P. Brysacz, „Charaktery” 2009, nr 12.

Borawski D., Wpływ aktywizowania myślenia dialogowego na sytuacyjną samoocenę i emocje [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Carr A., Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu i ludzkich siłach, tłum. Z.A. Królicki, Poznań 2009.

Dilts R., Strategies of Genius, Capitola 1994.

Hermans H.J.M., The construction and reconstruction of a dialogical self, „Journal of Constructivist Psychology” 2003, 16.

Kunzmann U., Różne podejścia do dobrego życia: emocjonalno-motywacyjny wymiar mądrości[w:] Psychologia pozytywna w praktyce, red. P.A. Linley, S. Joseph, Warszawa 2007.

Oleś P.K., Czy głosy umysłu da się mierzyć? Skala Wewnętrznej Aktywności Dialogowej (SWAD),„Przegląd Psychologiczny” 2009, nr 52.

Oleś P.K., Dialogowość wewnętrzna jako właściwość człowieka [w:] Nowe idee w psychologii, red.J. Kozielecki, Gdańsk 2009.

Oleś P.K., Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Oleś P.K., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011.

Oleś P., Chmielnicka-Kuter E., „Ja” dialogowe [w:] Badania narracyjne w psychologii, red. M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko, Warszawa 2010.

Puchalska-Wasyl M., Typy wewnętrznych rozmówców i ich funkcje w świetle analiz ilościowych i jakościowych [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Reznitskaya A., Sternberg R., Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program „Edukacja dla mądrości” [w:] Psychologia pozytywna w praktyce, red. P.A. Linley, S. Joseph, Warszawa 2007.

Rowan J., Dialectical thinking and humanistic psychology, „Practical Philosophy”, lipiec 2000, http://www.society-for-philosophy-in-practice.org/journal/pdf/3-2%2020%20Rowan%20%20Humanistic%20Psychology.pdf, dostęp: marzec 2014.

Sheldon K.M., Kasser T., Coherence and congruence. Two aspects of personality integration, „Journal of Personality and Social Psychology”, 68.

Staudinger U.M., Baltes P.B., Interactive minds: A facilitative setting for wisdom-related performance?, „Journal of Personality and Social Psychology” 1996, 71.

Sternberg R., Intelligence and wisdom [w:] Handbook of intelligence, ed. R. Sternberg, Cambridge University Press, Cambridge 2000.

Tomczuk-Wasilewska J., Psychologia humoru, Lublin 2009.

Watkins M., Wielorakość Ja i kultura [w:] Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie, red. J. Rowan, M. Cooper, Gdańsk 2008.

Wu P.L., Chiou W.B., Postformal thinking and creativity among late adolescents: a post-piagetan approach, „Adolescence” 2008, 43.

Żuławska-Żyła R., Doświadczenie iluzji autonomiczności postaci literackiej – próba empirycznego i teoretycznego opisu [w:] Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, E. Brygoła, Warszawa 2011.

Published

2014-12-30

How to Cite

Borawski, D. (2014). Dialogical techniques of wisdom enhancement. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 177–190. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11011

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems