Miejsce dalszego doskonalenia zawodowego w systemie uczenia się przez całe życie

Autor

  • Michaela Tureckiová

Słowa kluczowe:

uczenie się przez całe życie, edukacja dorosłych, dalsze doskonalenie zawodowe, polityka edukacyjna

Abstrakt

Dalsze doskonalenie zawodowe należy do najbardziej wspieranych i jednocześnie najbardziej śledzonych segmentów kształcenia dorosłych. Również w ramach rozwoju idei uczenia się przez całe życie w krajach europejskich właśnie ta sfera edukacji dorosłych wzbudza, przynajmniej na przestrzeni ostatnich lat, najwięcej zainteresowania, zarówno wśród twórców polityki kształcenia, jak i metodyków edukacji dorosłych i jej pozostałych uczestników. Właśnie te zagadnienia poruszone są w niniejszym artykule, łącząc je z teoretycznym punktem wyjścia współczesnej koncepcji uczenia się przez całe życie i z zastosowaniem tej idei w praktyce kształcenia. Jednocześnie artykuł koncentruje się na porównaniu stanu dalszego doskonalenia zawodowego w Czechach i w innych krajach Unii Europejskiej oraz prezentuje główne kierunki rozwoju tego ważnego elementu uczenia się przez całe życie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Beneš M., Celoživotní učení a vzdělávání [w:] Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých, red. J. Veteška, Praha 2009.

Bengtsson J., National Strategies for Implementing Life Long Learning (LLL): an International Perspective, http://pure.pascalobservatory.org/sites/default/files/National%20Strategies%20for%20Implementing%20LLL%20-%20Jarl%20Bengtsson.pdf [dostęp: 22.08.2011].

Brožaitis H. (red.), Assessment of the impact of ongoing reforms in education and training on adult learning – FINAL REPORT. Service contract. No. CONTRACT-2008-4945/001-001 GRU-GRUSTU with the European Commission Directorate General for Education and Culture, http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/2010/reforms.pdf [dostęp: 22.08.2011].

Cedefop, Changing Qualifications – A review of qualifications, policies and practices, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2010.

Dejardins R., Rubenson K., The Impact of Welfare Regimes on Barriers to Participation, „Adult Education Quarterly” 2009, nr 3.

Delors J., Učení je skryté bohatství – „Vzdělávání pro 21. staletí”. PdF UK, ÚVRŠ, Praha 1997.

EAEA, Adult education trends and issues in Europe, http://ec.europa.eu/education/pdf/doc268_en.pdf [dostęp:16.06.2011].

European cooperation in education and training („ET 2020”), http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:CS:PDF [dostęp: 10.10.2010].

European Commission, European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning. EC, Brussels 2002.

Evropská unie, Závěry Rady ze dne 12. května 2009 o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy („ET 2020”), http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:CS:PDF [dostęp: 25.05.2011].

Field J., Lefelong learning and the new educational order. Tremtham Books Limited, Trowbridge 2006.

Knoll J.H., Adult Education – Continuing Education – International Dimensions – Or: What Are the General Characteristics and the Common Core of Adult and Continuing Education?, „Adult Education and Development” 2005, nr 64.

Memorandum Evropské unie k celoživotnímu učení, http://www.msmt.cz/vzdelavani/memorandum-evropske-unie-k-celozivotnimu-uceni [dostęp: 16.02.2011].

MŠMT, Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha, 2001, Tauris, Praha 2001.

Núov, Národní soustava kvalifikací, http://www.nsk.nuov.cz/ [dostęp: 12.11.2011].

Palán Z., Strategie a rozvoj lidských zdrojů – výkladový slovník, http://topregion.cz/index.jsp?articleId=1918.

Palán Z., Strategie a rozvoj lidských zdrojů – výkladový slovník, http://topregion.cz/index.jsp?articleId=2117 [dostęp: 16.11.2011].

Tureckiová M., Human capital development in a changing environment – examples of changes in strategies and practices for further professional education in the Czech Republic [w:] Life-long learning international konference 2010, Universiti Utara Malaysia, Malaysia 2010.

Tureckiová M., Podnikové vzdělávání [w:] Pedagogická encyklopedie, red. J. Průcha, Portál, Praha 2009.

UNESCO, Learning our Way to Sustainability, http:// www.unesco.org/en/esd/ [dostęp: 10.05.2011].

Vzdělávání a práce, „eLearning Papers” 2010, nr 23, http://elearningpapers.eu/en/elearning_papers [dostęp: 10.12.2011].

Pobrania

Opublikowane

2013-12-24

Jak cytować

Tureckiová, M. (2013). Miejsce dalszego doskonalenia zawodowego w systemie uczenia się przez całe życie. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 1, 390–403. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11044

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych