Postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z autyzmem oraz matek dzieci neurotypowych

Autor

  • Elżbieta Gosztyła Uniwersytet Rzeszowski
  • Elżbieta Trubiłowicz Fundacja „Młyn Przemian”

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.10

Słowa kluczowe:

postawy rodzicielskie, samotne rodzicielstwo, zaburzenie ze spektrum autyzmu

Abstrakt

Kompetencje wychowawcze rodzica stają się szczególnie istotne w sytuacji, gdy wychowuje dziecko samotnie, ale także wtedy, kiedy rozwój dziecka jest niestandardowy. Podstawą tych kompetencji są właściwe postawy rodzicielskie. Celem badań była próba odpowiedzi na pytanie: czy postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu różnią się istotnie od postaw samotnych matek dzieci neurotypowych? W badaniu wzięło udział 51 matek dzieci z autyzmem oraz 32 matki dzieci o prawidłowym rozwoju. Zarówno w przypadku kobiet samodzielnie wychowujących dzieci ze spektrum autyzmu, jak i dzieci neurotypowe, ich postawy rodzicielskie charakteryzowały się niską autonomią i – równocześnie – wysoką niekonsekwencją. Ponadto, matki dzieci ze spektrum autyzmu cechowało nieco większe natężenie postawy ochraniającej oraz wymagającej. Stwierdzono także interesujące różnice dotyczące korelacji postaw rodzicielskich matek z obu grup z natężeniem określonych cech ich osobowości.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Gosztyła, E., & Trubiłowicz, E. (2017). Postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z autyzmem oraz matek dzieci neurotypowych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 169–180. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.10

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki