Dyscyplina w klasie w codzienności szkolnej nauczycieli. Raport z badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.5

Słowa kluczowe:

dyscyplina w klasie, nauczyciel, szkoła

Abstrakt

Problematyka dyscypliny w klasie jest istotnym elementem codzienności szkolnej. Dotyczy ona w równym stopniu nauczycieli, jak i uczniów i jest ważnym czynnikiem wpływającym nie tylko na efektywność kształcenia, ale też na atmosferę w klasie szkolnej. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w grupie 529 nauczycieli ze szkół podstawowych z województwa podkarpackiego. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Wyniki badań wykazały, że problemy z dyscypliną w klasie są zjawiskiem powszechnym. Badani nauczyciele deklarują, że radzą sobie z nimi dobrze, przy użyciu różnorodnych metod i przy wsparciu innych nauczycieli, dyrekcji i rodziców. Poruszono też problem metod dyscyplinowania uczniów oraz przyczyn problemów z dyscypliną, identyfikowanych przez nauczycieli.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1997.

Dusza B., Indywidualne teorie nauczycieli jako element kultury szkoły, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 2(24). DOI: 10.15584/eti.2018.2.34.

Dylak S., Nauczycielskie ideologie pedagogiczne, a kształcenie nauczycieli [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. K. Kruszewski, Warszawa 2000.

Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006.

Konarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2012.

Korzeniecka-Bondar A., Codzienny czas w szkole. Fenomenologiczne studium doświadczeń nauczycieli, Kraków 2018.

Lemańska-Lewandowska E., Nauczyciele, a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian, Bydgoszcz 2013.

Nakamura R.M., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2011.

Polak K., Indywidualne teorie nauczycieli, Kraków 1999.

Tuohy D., Dusza szkoły, o tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, Warszawa 2002.

Zielińska-Czopek M., Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej, Rzeszów 2021.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Dusza, B. (2022). Dyscyplina w klasie w codzienności szkolnej nauczycieli. Raport z badań. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 105–115. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.5

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki