Dyscyplina w klasie w codzienności szkolnej nauczycieli. Raport z badań
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.5Słowa kluczowe:
dyscyplina w klasie, nauczyciel, szkołaAbstrakt
Problematyka dyscypliny w klasie jest istotnym elementem codzienności szkolnej. Dotyczy ona w równym stopniu nauczycieli, jak i uczniów i jest ważnym czynnikiem wpływającym nie tylko na efektywność kształcenia, ale też na atmosferę w klasie szkolnej. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w grupie 529 nauczycieli ze szkół podstawowych z województwa podkarpackiego. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Wyniki badań wykazały, że problemy z dyscypliną w klasie są zjawiskiem powszechnym. Badani nauczyciele deklarują, że radzą sobie z nimi dobrze, przy użyciu różnorodnych metod i przy wsparciu innych nauczycieli, dyrekcji i rodziców. Poruszono też problem metod dyscyplinowania uczniów oraz przyczyn problemów z dyscypliną, identyfikowanych przez nauczycieli.
Downloads
Bibliografia
Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1997.
Dusza B., Indywidualne teorie nauczycieli jako element kultury szkoły, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 2(24). DOI: 10.15584/eti.2018.2.34.
Dylak S., Nauczycielskie ideologie pedagogiczne, a kształcenie nauczycieli [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006.
Konarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2012.
Korzeniecka-Bondar A., Codzienny czas w szkole. Fenomenologiczne studium doświadczeń nauczycieli, Kraków 2018.
Lemańska-Lewandowska E., Nauczyciele, a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian, Bydgoszcz 2013.
Nakamura R.M., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2011.
Polak K., Indywidualne teorie nauczycieli, Kraków 1999.
Tuohy D., Dusza szkoły, o tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, Warszawa 2002.
Zielińska-Czopek M., Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej, Rzeszów 2021.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.