Nauka języków obcych za pomocą komputera w kontekście kompetencji cyfrowych osób starszych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.9

Słowa kluczowe:

kompetencje cyfrowe, nauka języków za pomocą komputera, osoby starsze, późna dorosłość, nauka języków obcych

Abstrakt

Pandemia COVID-19 doprowadziła do sytuacji, w której osoby starsze, czyli grupa najbardziej narażona na zarażenie wirusem i jednocześnie najbardziej wykluczona cyfrowo, musiały albo zrezygnować z wszelkiej aktywności, albo podjąć większy wysiłek, aby zaangażować się w różne działania w sieci. Tak było w przypadku nauki języka obcego, która jest jedną z najpopularniejszych aktywności edukacyjnych wybieranych przez tę grupę wiekową. W artykule przeanalizowano potencjał zdalnej nauki języków obcych z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych w kontekście wyzwań, jakie stoją przed starszymi dorosłymi w cyfrowym świecie. Poprzez analizę dziesięciu kryteriów adopcji technologii badanie pokazuje, że główne przeszkody uniemożliwiające starszym dorosłym naukę języka obcego online mogą zostać wyeliminowane, jeśli osoby trzecie (rodzina, rówieśnicy, twórcy narzędzi internetowych, organizatorzy kursów) zaangażują się w promowanie i ułatwianie doświadczeń związanych z nauką online.

Downloads

Bibliografia

Abutalebi J., Canini M., Della Rosa P.A., Sheung L.P., Green D.W., Weekes B.S., Bilingualism protects anterior temporal lobe integrity in aging, “Neurobiology of Aging” 2014, Vol. 35, No. 9.

Antoniou M., Gunasekera G.M., Wong P.C.M., Foreign language training as cognitive therapy for age-related cognitive decline: A hypothesis for future research, “Neuroscience and Biobehavioral Reviews” 2013, Vol. 37, No. 10.

Bak T.H. Long M.R., Vega-Mendoza M., Sorace A., Novelty, challenge, and practice: The impact of intensive language learning on attentional functions, “PloS one” 2016, Vol. 11, No. 4.

Betts L., Hill R., Gardner S.E., “There’s not enough knowledge out there”: Examining older adults’ perceptions of digital technology use and digital inclusion classes, “Journal of Applied Gerontology” 2019, Vol. 38, No. 8.

Blake R.J., Current trends in online language learning, “Annual Review of Applied Linguistics” 2011, Vol. 31.

Cox J.G., Explicit instruction, bilingualism, and the older adult learner. “Studies in Second Language Acquisition” 2015, Vol 39, No. 1.

Craik F.I., Bialystok E., Freedman M., Delaying the onset of Alzheimer disease: Bilingualism as a form of cognitive reserve, “Neurology” 2010, Vol. 75, No. 19.

Cyrklaff M., Wykluczenie cyfrowe osób w wieku 50+. Sygnalizacja problemu [In:] Starzenie się ludności jako wyzwanie XXI wieku. Ujęcie interdyscyplinarne, Ed. W. Girańczyk, Toruń 2016.

Golonka E.M., Bowles A.R., Frank V.M., Richardson D.L., Freynik S., Technologies for foreign language learning: A review of technology types and their effectiveness, “Computer assisted language learning” 2014, Vol. 27, No. 1.

Helsper E.J., Eynon R., Digital natives: where is the evidence?, “British Educational Research Journal” 2010, Vol. 36, No. 3.

Jabeen S.S., Thomas A.J., Effectiveness of online language learning, “Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science” 2015, Vol 1.

Kacetl J., Klímová B., Use of smartphone applications in English language learning – A challenge for foreign language education, “Education Sciences” 2019, Vol. 9, No. 3.

Kliesh M., Giroud N., Pfenninger S.E., Meyer M., Research on second language acquisition in old adulthood: What we have and what we need [In:] Third age learners of foreign languages, Ed. D. Gabrys-Barker, Bristol 2018.

van Laar E., van Deursen A., van Dijk J., de Haan J., The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review, „Computers in human behavior” 2017, Vol. 72.

van Laar E., van Deursen A.J., van Dijk J.A., de Haan J., Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review, “Sage Open” 2020, Vol. 10, No. 1.

Lee C., Coughlin J.F., PERSPECTIVE: Older Adults’ Adoption of Technology: An Integrated Approach

to Identifying Determinants and Barriers, “Journal of Product Innovation Management” 2015, Vol 32, No. 5. DOI: 10.1111/jpim.12176.

Lee L., Autonomous learning through task-based instruction in fully online language courses. “Language Learning & Technology” 2016, Vol. 20, No. 2.

Lenet A.E., Sanz C., Lado B., Howard J.H., Howard D.V., Leow R.P., Aging, pedagogical conditions, and differential success in SLA: An empirical study [In:] Implicit and explicit conditions, processes and knowledge in SLA and bilingualism, eds. C. Sanz, R.P. Leow, Washington 2011.

Li P., Legault J., Litcofsky K.A., Neuroplasticity as a function of second language learning: anatomical changes in the human brain, “Cortex” 2014, Vol. 58.

Li S., Hiver P., Papi M., Individual Differences in Second Language Acquisition: Theory, Research, and Practice [In:] The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Individual Differences, eds. S. Li, P. Hiver, M. Papi, London 2022.

Loewen S. Crowther D., Isbell D.R., Kim K.M., Maloney J., Miller Z.F., Rawal H., Mobile-assisted language learning: A Duolingo case study, “ReCALL” 2019, Vol. 31, No. 3. DOI: 10.1017/s0958344019000065.

Lord G., “I don’t know how to use words in Spanish”: Rosetta Stone and learner proficiency outcomes, “The Modern Language Journal” 2015, Vol. 99, No. 2. DOI: 10.1111/modl.12234_3.

Mackey A., Sachs R., Older learners in SLA research: A first look at working memory, feedback and L2 development, “Language Learning” 2012, Vol. 62, No. 3.

Nielson K.B., Self-study with language learning software in the workplace: What happens? “Language Learning & Technology” 2011, Vol. 15, No. 3.

Pfenninger S.E., Polz S., Foreign language learning in the third age: A pilot feasibility study on cognitive, socio-affective and linguistic drivers and benefits in relation to previous bilingualism of the learner, “Journal of the European Second Language Association” 2018, Vol. 2, No. 1.

Prensky M., Digital natives, digital immigrants. Part 1, „On the Horizon” 2001, Vol. 9, No. 5.

Sanprasert N., The application of a course management system to enhance autonomy in learning English as a foreign language, „System” 2009, Vol. 38, No. 1.

Ramscar M., Hendrix P., Shaoul C., Milin P., Baayen H., The myth of cognitive decline: Non-linear dynamics of lifelong learning, “Topics in Cognitive Science” 2014, Vol. 6.

Sun S.Y., Learner perspectives on fully online language learning, “Distance education” 2014, Vol. 35, No. 1.

Wagner N. Hassanein K., Head M., Computer use by older adults: A multi-disciplinary review, “Computers in Human Behavior” 2010, Vol. 26, No. 5. DOI: 10.1016/j.chb.2010.03.029.

Wong P.C., Ou J., Pang C.W., Zhang L., Tse C.S., Lam L.C., Antoniou M., Language training leads to global cognitive improvement in older adults: A preliminary study, “Journal of Speech, Language, and Hearing Research” 2019, Vol. 62, No. 7.

Batorski D., Czerniawska D., Fenrich W., Kowalik W., Kubicki P., Olcoń-Kubicka M., Zając J., Żychlińska M., Między alienacją a adaptacją: Polacy w wieku 50+ wobec Internetu, http://www.zarz.agh.edu.pl/wkowalik/publikacje/dojrzalosc_w_sieci-raport.pdf

Chodacz W., Potrzeby i kompetencje medialne osób 55+. Raport Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”, https://e.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/Raport-Potrzeby-i-kompetencje-medialne-os%C3%B3b-55-plus-.pdf

Ceci L., Language learning apps – statistics & facts, https://www.statista.com/topics/8425/language-learning-apps/#dossierKeyfigures

Feliksiak M., Korzystanie z Internetu, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_095_19.PDF

Herde M., Szadzińska E., Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii, http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1479,1,1,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html

Jak pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków, https://edenred.pl/baza-wiedzy/raporty

Share of individuals using online learning materials and doing online courses in Great Britain in 2020, by age and gender, https://www.statista.com/statistics/882117/online-learning-in-the-uk-by-demographic/

Changes in Duolingo usage during the Covid-19 pandemic, https://blog.duolingo.com/changes-in-duolingo-usage-during-the-covid-19-pandemic/

Dear Duolingo: how does language learning differ between generations?, https://blog.duolingo.com/dear-duolingo-how-does-language-learning-differ-between-generations/

Special report: language-learning trends in Latin America, https://blog.duolingo.com/latin-america-language-learning-trends/

https://assets.ctfassets.net/zuzqvf4m2o58/MFQUFtY90ELfmO7bYHGjq/cacf15bc88b16af5ddf680d115170c9d/Babbel_Global_User_Survey_2016.pdf

https://www.wne.uw.edu.pl/misja-neo/formularz-1

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Czopek, K. (2022). Nauka języków obcych za pomocą komputera w kontekście kompetencji cyfrowych osób starszych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 171–186. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.9

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych