Analysis of the possibilities of improving musical competences of pre-school and early school pedagogy students at selected universities in Poland
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.10Keywords:
music education, teacher, musical competences, musical education in kindergarten and grades 1–3, musical activities, pedagogyAbstract
The article reviews the subjects of music in the field of pre-school and early school education proposed by selected universities. The characteristics of selected courses with a music profile were carried out, taking into account the number of hours devoted to their implementation, and the objectives and curriculum content included in the course cards were also discussed. Attention is paid to the components of pedagogical qualifications necessary in conducting music education classes – the teacher is the key to the proper functioning of the educational system and the future of the pupils depends on their competences, motivation and personality. Conclusions from the conducted analysis are presented in the end.
Downloads
References
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
Delecka-Bury A., Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 10.
Galikowska-Gajewska A., Rytmika jako sposób na poprawę jakości funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie [w:] Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej, red. A. Chyczewska, I.M. Kijowska, Elbląg 2015.
Kondracka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją : wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.
Majzner R., Praktyka edukacji muzycznej w klasach początkowych w opiniach studentów pedagogiki – kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2014, nr 1.
Kisiel M., Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole [w:] Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania, red. E. Musiał, J. Malinowska, Wrocław 2018.
Kornacka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni i wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.
Ławrowska R., Kompetencja twórcza nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole [w:] Wspieranie dziecięcej kreatywności, red. B. Muchacka, J. Kucz, Nowy Sącz 2006.
Ławrowska R., Kształtowanie kompetencji zawodowych studentów kierunków pedagogicznych poprzez aktywność muzyczną [w:] Wartości w muzyce 2, Kraków 2009.
Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
Sacher W. A., Pedagogika Muzyki, Kraków 2012.
Szwarcman D., Głuche ucho [w:] Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy, debaty, inspiracje, red. B. Gąsior, Warszawa 2010.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.
Trzos P., Pedagogika muzyki w kręgu zainteresowania nauczycieli muzyki. Wybrane rekomendacje dla wczesnej edukacji, „Aspekty Muzyki” 2018, nr 8.
Weiner A., Przygotowanie absolwentów pedagogiki wczesnoszkolnej do realizacji edukacji muzycznej [w:] Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002.
Weiner A., Przekład akustyczno-ikonograficzny schematów kinestetycznych jako meta cecha rozwoju audiacyjnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym [w:] Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, red. A. Weiner, A. Boguszewska, Lublin 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.