Analiza możliwości doskonalenia kompetencji muzycznych studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na wybranych uczelniach wyższych w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.10Słowa kluczowe:
edukacja muzyczna, kompetencje muzyczne nauczycieli, umuzykalnienie w przedszkolu i klasach I–III, aktywności muzyczne, pedagogikaAbstrakt
W artykule dokonano przeglądu proponowanych przez wybrane uczelnie wyższe przedmiotów o profilu muzycznym na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Przeprowadzono charakterystykę wybranych kursów o profilu muzycznym z uwzględnieniem liczby godzin przeznaczonych na ich realizację, omówione zostały również cele i treści programowe zawarte w kartach kursów. Zwrócono uwagę na komponenty kwalifikacji pedagogicznych niezbędne w prowadzeniu zajęć umuzykalniających – nauczyciel bowiem jest kluczem do właściwego funkcjonowania systemu edukacyjnego i to od jego kompetencji, motywacji i cech osobowościowych zależy przyszłość wychowanków. W zakończeniu przedstawiono wnioski z przeprowadzonej analizy.
Downloads
Bibliografia
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
Delecka-Bury A., Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 10.
Galikowska-Gajewska A., Rytmika jako sposób na poprawę jakości funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie [w:] Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej, red. A. Chyczewska, I.M. Kijowska, Elbląg 2015.
Kondracka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją : wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.
Majzner R., Praktyka edukacji muzycznej w klasach początkowych w opiniach studentów pedagogiki – kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2014, nr 1.
Kisiel M., Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole [w:] Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania, red. E. Musiał, J. Malinowska, Wrocław 2018.
Kornacka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni i wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.
Ławrowska R., Kompetencja twórcza nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole [w:] Wspieranie dziecięcej kreatywności, red. B. Muchacka, J. Kucz, Nowy Sącz 2006.
Ławrowska R., Kształtowanie kompetencji zawodowych studentów kierunków pedagogicznych poprzez aktywność muzyczną [w:] Wartości w muzyce 2, Kraków 2009.
Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
Sacher W. A., Pedagogika Muzyki, Kraków 2012.
Szwarcman D., Głuche ucho [w:] Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy, debaty, inspiracje, red. B. Gąsior, Warszawa 2010.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.
Trzos P., Pedagogika muzyki w kręgu zainteresowania nauczycieli muzyki. Wybrane rekomendacje dla wczesnej edukacji, „Aspekty Muzyki” 2018, nr 8.
Weiner A., Przygotowanie absolwentów pedagogiki wczesnoszkolnej do realizacji edukacji muzycznej [w:] Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002.
Weiner A., Przekład akustyczno-ikonograficzny schematów kinestetycznych jako meta cecha rozwoju audiacyjnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym [w:] Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, red. A. Weiner, A. Boguszewska, Lublin 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.