Analiza możliwości doskonalenia kompetencji muzycznych studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na wybranych uczelniach wyższych w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.10

Słowa kluczowe:

edukacja muzyczna, kompetencje muzyczne nauczycieli, umuzykalnienie w przedszkolu i klasach I–III, aktywności muzyczne, pedagogika

Abstrakt

W artykule dokonano przeglądu proponowanych przez wybrane uczelnie wyższe przedmiotów o profilu muzycznym na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Przeprowadzono charakterystykę wybranych kursów o profilu muzycznym z uwzględnieniem liczby godzin przeznaczonych na ich realizację, omówione zostały również cele i treści programowe zawarte w kartach kursów. Zwrócono uwagę na komponenty kwalifikacji pedagogicznych niezbędne w prowadzeniu zajęć umuzykalniających – nauczyciel bowiem jest kluczem do właściwego funkcjonowania systemu edukacyjnego i to od jego kompetencji, motywacji i cech osobowościowych zależy przyszłość wychowanków. W zakończeniu przedstawiono wnioski z przeprowadzonej analizy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.

Delecka-Bury A., Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2006, nr 10.

Galikowska-Gajewska A., Rytmika jako sposób na poprawę jakości funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie [w:] Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej, red. A. Chyczewska, I.M. Kijowska, Elbląg 2015.

Kondracka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją : wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.

Majzner R., Praktyka edukacji muzycznej w klasach początkowych w opiniach studentów pedagogiki – kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2014, nr 1.

Kisiel M., Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole [w:] Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania, red. E. Musiał, J. Malinowska, Wrocław 2018.

Kornacka-Szala M., Kompetencje muzyczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – analiza oferty edukacyjnej wybranych polskich uczelni i wyższych [w:] Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015.

Ławrowska R., Kompetencja twórcza nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole [w:] Wspieranie dziecięcej kreatywności, red. B. Muchacka, J. Kucz, Nowy Sącz 2006.

Ławrowska R., Kształtowanie kompetencji zawodowych studentów kierunków pedagogicznych poprzez aktywność muzyczną [w:] Wartości w muzyce 2, Kraków 2009.

Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.

Sacher W. A., Pedagogika Muzyki, Kraków 2012.

Szwarcman D., Głuche ucho [w:] Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy, debaty, inspiracje, red. B. Gąsior, Warszawa 2010.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.

Trzos P., Pedagogika muzyki w kręgu zainteresowania nauczycieli muzyki. Wybrane rekomendacje dla wczesnej edukacji, „Aspekty Muzyki” 2018, nr 8.

Weiner A., Przygotowanie absolwentów pedagogiki wczesnoszkolnej do realizacji edukacji muzycznej [w:] Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002.

Weiner A., Przekład akustyczno-ikonograficzny schematów kinestetycznych jako meta cecha rozwoju audiacyjnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym [w:] Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, red. A. Weiner, A. Boguszewska, Lublin 2013.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Kowalska, M., & Tęczyńska-Kęska, M. (2022). Analiza możliwości doskonalenia kompetencji muzycznych studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na wybranych uczelniach wyższych w Polsce. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 187–200. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.10

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych