The role of an academic teacher in e-learning
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.10Keywords:
academic teacher, human attitudes, role, e-learningAbstract
The content of the article is focused on defining the tasks of academic teachers in the context of e-learning education. In the first part, an attempt was made to define the position of an academic teacher in the e-learning process, taking into account current educational trends. The second part is a detailed arrangement of the functions that a lecturer should perform in his didactic work, taking into account the cognitive-constructivist theory of learning. The summary of the study consists of recommendations for universities and academic teachers in the field of effective use of e-learning technologies in the education process.
Downloads
References
Chudak T., Nauczyciel online – materiał do refleksji, cz. 1, Wydawnictwo Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego, Łódź 2003.
Jonassen D.H., Thinking Technology: Toward a Constructivist Design Model, „Educational Technology Publication” 1994, no. 34.
Juszczyk S., Edukacja na odległość – kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Kopciał P., Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych, „Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki” 2013, nr 9.
Kuźmicz K., E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci, GWP, Gdańsk 2015.
Lib W., Kompetencje komunikacyjne uczniów kończących szkołę podstawową w zakresie pojęć technicznych, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2014, nr 5.
Lubina E., Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość, „e-Mentor” 2004, nr 4(6).
Morka B., Kompetencje nauczycieli prowadzących zajęcia online [w:] Teoretyczno-metodyczne podstawy rozwoju e-learningu w edukacji ustawicznej, red. Z. Kramek, ITE, Radom 2007.
Musiał E., Osobowość nauczyciela w dobie kształcenia przez Internet, 16. Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Komputer w Edukacji”, Kraków 2006.
Sałata E., Dokształcanie nauczycieli w kontekście idei i praktyki uczenia się w ciągu całego życia, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2019, nr 3.
Siemieniecki B., Uniwersytet w świecie mediów i technologii informacyjnej [w:] Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Siemieniecki B., Lewandowski W., Internet w szkole: materiały do szkoleń, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.
Strykowski W., Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy [w:] Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, red. J. Strykowska, J. Pielachowski J., eMPi2, Poznań 2004.
Walat W., Edukacyjne zastosowania hipermediów, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.