The role of an academic teacher in e-learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.10

Keywords:

academic teacher, human attitudes, role, e-learning

Abstract

The content of the article is focused on defining the tasks of academic teachers in the context of e-learning education. In the first part, an attempt was made to define the position of an academic teacher in the e-learning process, taking into account current educational trends. The second part is a detailed arrangement of the functions that a lecturer should perform in his didactic work, taking into account the cognitive-constructivist theory of learning. The summary of the study consists of recommendations for universities and academic teachers in the field of effective use of e-learning technologies in the education process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chudak T., Nauczyciel online – materiał do refleksji, cz. 1, Wydawnictwo Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego, Łódź 2003.

Jonassen D.H., Thinking Technology: Toward a Constructivist Design Model, „Educational Technology Publication” 1994, no. 34.

Juszczyk S., Edukacja na odległość – kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.

Kopciał P., Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych, „Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki” 2013, nr 9.

Kuźmicz K., E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci, GWP, Gdańsk 2015.

Lib W., Kompetencje komunikacyjne uczniów kończących szkołę podstawową w zakresie pojęć technicznych, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2014, nr 5.

Lubina E., Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość, „e-Mentor” 2004, nr 4(6).

Morka B., Kompetencje nauczycieli prowadzących zajęcia online [w:] Teoretyczno-metodyczne podstawy rozwoju e-learningu w edukacji ustawicznej, red. Z. Kramek, ITE, Radom 2007.

Musiał E., Osobowość nauczyciela w dobie kształcenia przez Internet, 16. Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Komputer w Edukacji”, Kraków 2006.

Sałata E., Dokształcanie nauczycieli w kontekście idei i praktyki uczenia się w ciągu całego życia, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2019, nr 3.

Siemieniecki B., Uniwersytet w świecie mediów i technologii informacyjnej [w:] Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Siemieniecki B., Lewandowski W., Internet w szkole: materiały do szkoleń, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.

Strykowski W., Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy [w:] Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, red. J. Strykowska, J. Pielachowski J., eMPi2, Poznań 2004.

Walat W., Edukacyjne zastosowania hipermediów, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2007.

Published

2022-12-15

How to Cite

Tuczyński, K. (2022). The role of an academic teacher in e-learning. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 156–162. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.10

Issue

Section

Man in the face of current socio-cultural changes