Terminologia i profesjonalizmy języka biznesu w kontekście społecznym i kulturowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.12

Słowa kluczowe:

odmiany języka, język biznesu, profesjolekty, korpolekty, korpomowa

Abstrakt

Autor bada komunikację zachodzącą w korporacjach. Pomimo iż angielskie terminy zostały już spolszczone, zostają one przyswojenie na nowo – poprzez zapożyczenia właściwe, nieulegające spolszczeniu. Podjęta problematyka jest próbą wyodrębnienia specyficznych właściwości języka biznesu z jego odwoływaniem się do ważnych funkcji i wartości humanistycznych. Przedmiotem artykułu jest ponadto przybliżenie obrazu języka biznesu jako odmiany, która zaczęła odgrywać coraz większą rolę już w latach 80. XX wieku. To spowodowało, że znaczna część słownictwa i gatunków tekstowych została zasymilowana do współczesnej polszczyzny. Język biznesu jest dziełem specjalistów, przy czym zakres specjalności ważnych dla działalności biznesowej jest stosunkowo duży, gdyż w obręb pola semantycznego biznesu wchodzą nawet takie dziedziny, jak kultura biznesu, psychologia biznesu, ceremonie i obrzędy biznesowe. Nastawienie na masowego konsumenta wirtualnych dóbr biznesu sprawiło, że słownictwo z nim związane jest dzisiaj, mimo dość krótkiego czasu trwania, bogate i aktywne. Autor główny nacisk kładzie na aspekty socjolingwistyczne, przedstawiając jednocześnie autentyczne przykłady użycia języka biznesu.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Wilkoń, Łukasz. (2022). Terminologia i profesjonalizmy języka biznesu w kontekście społecznym i kulturowym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 175–191. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.12

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych