Szkoła środowiskowa i szkoła w środowisku, dwie strategie rozwojowe szkoły wiejskiej i jej podmiotów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.1

Słowa kluczowe:

środowisko wychowawcze , wartości wiejskie, szkoła środowiskowa, szkoła w środowisku

Abstrakt

Szkoła wiejska funkcjonuje w specyficznym środowisku wychowawczym. Tworzą je wartości wiejskie: godność rolnika, ziemia, gospodarstwo rolne, gospodarstwo domowe, praca na roli, rodzina wiejska, kultura ludowa, przyroda.

Integracja treści programowych z wartościami wiejskimi stwarza szansę budowania szkoły w perspektywie jej rozwoju, jak również rozwoju jej podmiotów. W ten sposób budowana jest szkoła środowiskowa – czerpiąca treści/wartości tkwiące w środowisku społeczno – kulturowym i przyrodniczym, ubogacając realizację swoich funkcji.

Szkoła w środowisku to placówka wychowawczo – dydaktyczna, która staje się ośrodkiem animacji społeczno – kulturowej i edukacyjnej. Swego rodzaju laboratorium nowych pomysłów rozwiązań aktualnych problemów wsi. Łączy środowisko wiejskie z szerokim środowiskiem ponadlokalnym, otwiera nowe perspektywy dla szkoły, jej podmiotów i mieszkańców wsi.

Bibliografia

Chałas K., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t. III: Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2023.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka, Lublin 2007.

Dyczewski L., Kultura ludowa elementem istotnym tożsamości społeczeństwa polskiego, „Twórczość Ludowa” 1994, nr 1–2.

Hałasiewicz A., Kaleta A., Rewitalizacja obszarów rustykalnych Europy, t. 2: Wiejskie gospodarstwo domowe, Wrocław–Warszawa–Kraków 1997.

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO, Paryż 2.06.1980 [w:] Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia i homilie, Rzym–Lublin 1988.

Kowalski S., Środowisko wychowawcze [w:] Polska pedagogika społeczna w latach 1945–2003, t. I, red. M. Cichosz, Toruń 2004.

Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa 1935.

Słownik współczesnego języka polskiego, t. 2, Warszawa 2001.

Styk J., Role pedagogów i nauczycieli w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego na wsi. Refleksje socjologa [w:] Pedagog wobec wyzwań współczesności, red. F.W. Wawro, Lublin 2010.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Chalas, K. (2024). Szkoła środowiskowa i szkoła w środowisku, dwie strategie rozwojowe szkoły wiejskiej i jej podmiotów. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 13–27. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.1

Numer

Dział

EDUKACJA FORMALNA: WYZWANIA, POLITYKA I PRAKTYKI SZKOLNE