Community school and school in the community – two development strategies of the rural school and its entities
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.1Keywords:
educational environment, rural values, community school, school in the communityAbstract
The rural school operates in a specific educational environment. It’s created by rural values: the dignity of the farmer, land, farm, household, farm work, rural family, folk culture, nature.
Integration of curriculum content with rural values creates an opportunity to build the school in the perspective of its development, as well as the development of its entities. In this way, an environmental school is created - deriving content/values inherent in the socio-cultural and natural environment, enriching the implementation of its functions.
A school in the community is an educational and didactic institution that becomes a center of social, cultural and educational animation. A kind of laboratory of new ideas for solutions to current rural problems. It connects the rural environment with a broad supra-local environment, opening new perspectives for the school, its entities and rural residents.
References
Chałas K., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t. III: Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2023.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka, Lublin 2007.
Dyczewski L., Kultura ludowa elementem istotnym tożsamości społeczeństwa polskiego, „Twórczość Ludowa” 1994, nr 1–2.
Hałasiewicz A., Kaleta A., Rewitalizacja obszarów rustykalnych Europy, t. 2: Wiejskie gospodarstwo domowe, Wrocław–Warszawa–Kraków 1997.
Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO, Paryż 2.06.1980 [w:] Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia i homilie, Rzym–Lublin 1988.
Kowalski S., Środowisko wychowawcze [w:] Polska pedagogika społeczna w latach 1945–2003, t. I, red. M. Cichosz, Toruń 2004.
Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa 1935.
Słownik współczesnego języka polskiego, t. 2, Warszawa 2001.
Styk J., Role pedagogów i nauczycieli w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego na wsi. Refleksje socjologa [w:] Pedagog wobec wyzwań współczesności, red. F.W. Wawro, Lublin 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.