Tożsamość, kreatywność i alienacja w kontekście dziecka i sztuki
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.18Słowa kluczowe:
kreatywność, alienacja, sztuka, estetyka, dzieciństwoAbstrakt
Dziecko potrafi dostrzec wiele cech przedmiotów, a osąd tego, co widzi, szybko się zmienia. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na znaczenie wczesnego wystawiania dzieci na sztukę i pomagania im w rozwijaniu zmysłu estetycznego. Ze względu na specyfikę dziecięcego ujmowania rzeczywistości, spostrzegania przedmiotów, centrację dzieci mogą być doskonałymi artystami. Jednak wiele dzieci niechętnie dzieli się swoimi kreatywnymi myślami i innowacjami, ponieważ obawiają się, jak inni mogą je postrzegać. Motywacją do przeprowadzenia prezentowanego w artykule badania było doświadczenie udziału w sesjach artystycznych i estetycznych z uczniami szkoły podstawowej w ubogiej okolicy, po których uczniowie pisali własne historie. Wydaje się, że istnieje wiele podobieństw między tym, czego dzieci doświadczają w świecie rzeczywistym i wirtualnym, który tworzą. Wyniki badań wskazują, że samotność, wyobcowanie i kwestie tożsamości dzieci znalazły odzwierciedlenie w ich narracjach.
Bibliografia
Akarsu, B. (1984). Humboldt'ta Dil-Kültür Bağlantısı.
Bullen, E., & Parsons, E. (2007). Dystopian visions of global capitalism: Philip Reeve’s Mortal Engines and MT Anderson’s Feed. Children's Literature in Education, 38, 127-139.
Genette, G. (1988). Narrative discourse revisited. Cornell University Press.
Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peirce’in Göstergebilimsel Yaklaşimlarinin Karşilaştirilmasi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(2), 25-36.
Liestøl, G. (1994). Wittgenstein, Genette, and the reader’s narrative in hypertext. Hyper/text/theory, 87-120.
Parret, H. (1984). Peirce and Hjelmslev: The two semiotics. Language Sciences, 6(2), 217-227.
Rankin, P. T. (1926). The measurement of the ability to understand spoken language. Unpublished doctoral dissertation, University of Michigan, Ann Arbor
Schriver, K. A. (1992). Teaching writers to anticipate readers' needs: A classroom-evaluated pedagogy. Written communication, 9(2), 179-208.
Todorov, T. (2014). The origin of genres. In Modern genre theory (pp. 193-209). Routledge.
Wallis, C. (2006, March 27). The multitasking generation. They’re e-mailing, IMing and download-ing while writing the history essay. What is all that digital juggling doing to kids’ brains and theirfamily life? Time, 167(13), 48–55.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.