Tożsamość, kreatywność i alienacja w kontekście dziecka i sztuki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.18

Słowa kluczowe:

kreatywność, alienacja, sztuka, estetyka, dzieciństwo

Abstrakt

Dziecko potrafi dostrzec wiele cech przedmiotów, a osąd tego, co widzi, szybko się zmienia. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na znaczenie wczesnego wystawiania dzieci na sztukę i pomagania im w rozwijaniu zmysłu estetycznego. Ze względu na specyfikę dziecięcego ujmowania rzeczywistości, spostrzegania przedmiotów, centrację dzieci mogą być doskonałymi artystami. Jednak wiele dzieci niechętnie dzieli się swoimi kreatywnymi myślami i innowacjami, ponieważ obawiają się, jak inni mogą je postrzegać. Motywacją do przeprowadzenia prezentowanego w artykule badania było doświadczenie udziału w sesjach artystycznych i estetycznych z uczniami szkoły podstawowej w ubogiej okolicy, po których uczniowie pisali własne historie. Wydaje się, że istnieje wiele podobieństw między tym, czego dzieci doświadczają w świecie rzeczywistym i wirtualnym, który tworzą. Wyniki badań wskazują, że samotność, wyobcowanie i kwestie tożsamości dzieci znalazły odzwierciedlenie w ich narracjach.

Bibliografia

Akarsu, B. (1984). Humboldt'ta Dil-Kültür Bağlantısı.

Bullen, E., & Parsons, E. (2007). Dystopian visions of global capitalism: Philip Reeve’s Mortal Engines and MT Anderson’s Feed. Children's Literature in Education, 38, 127-139.

Genette, G. (1988). Narrative discourse revisited. Cornell University Press.

Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peirce’in Göstergebilimsel Yaklaşimlarinin Karşilaştirilmasi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(2), 25-36.

Liestøl, G. (1994). Wittgenstein, Genette, and the reader’s narrative in hypertext. Hyper/text/theory, 87-120.

Parret, H. (1984). Peirce and Hjelmslev: The two semiotics. Language Sciences, 6(2), 217-227.

Rankin, P. T. (1926). The measurement of the ability to understand spoken language. Unpublished doctoral dissertation, University of Michigan, Ann Arbor

Schriver, K. A. (1992). Teaching writers to anticipate readers' needs: A classroom-evaluated pedagogy. Written communication, 9(2), 179-208.

Todorov, T. (2014). The origin of genres. In Modern genre theory (pp. 193-209). Routledge.

Wallis, C. (2006, March 27). The multitasking generation. They’re e-mailing, IMing and download-ing while writing the history essay. What is all that digital juggling doing to kids’ brains and theirfamily life? Time, 167(13), 48–55.

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Pambecioglu, N. (2024). Tożsamość, kreatywność i alienacja w kontekście dziecka i sztuki. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 231–239. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.18

Numer

Dział

TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ I INTERWENCJI TERAPEUTYCZNYCH