Oddziaływanie popularnych seriali amerykańskich a obraz polskiego społeczeństwa – na przykładzie serialu Przyjaciele
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.21Słowa kluczowe:
serial Przyjaciele, oddziaływanie mediów, mechanizmy wpływu, współczesne społeczeństwoAbstrakt
Na aktualny obraz społeczeństwa polskiego – styl życia i mentalność ludzi – przez ostatnie dekady miały wpływ różne czynniki. Jednym z nich było niewątpliwie oddziaływanie środków masowego przekazu, w tym seriali telewizyjnych. Szczególnie ciekawym zjawiskiem była obecność w polskiej przestrzeni medialnej amerykańskich produkcji, które cieszyły się niezmierną popularnością i istotny sposób przyczyniły się do zaistniałych przemian kulturowych. Można zadać sobie pytanie: W jakim stopniu aktualny obraz społeczeństwa polskiego odzwierciedla cechy, styl życia i mentalność Amerykanów, prezentowane przez ponad ćwierć wieku w polskich mediach – na przykład w serialu Przyjaciele? W artykule zwrócono uwagę między innymi na podobieństwa w zakresie obyczajowości i specyfiki nawiązywanych związków, sposobów spędzania czasu, podejścia do życia, kariery zawodowej. Przedstawiono w nim również mechanizmy leżące u podstaw tego wpływu.
Bibliografia
Bakiera L., Obrębska M., Blisko czy na dystans? Psychologiczne aspekty relacji międzyludzkich, „Człowiek i Społeczeństwo” 2021, nr 51.
Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości – raport, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf (dostęp: 25.05.2023).
Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2010.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006.
Grabowska M., Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF (dostęp: 05.03.2023).
Kardaras N., Dzieci ekranu, Warszawa 2018.
Klebaniuk J., Efekt kultywacji: Wpływ telewizji na poglądy, „Czasopismo Psychologiczne” 2003, Tom 9, nr 1.
Kozubek M., Projekcja-identyfikacja w procesie filmoterapeutycznym, [w:] Kino, film, psychologia, red. A. Ogonowska, Kraków 2017.
Krasuski T., Żelazo M., Przekonania kobiet dotyczące oglądania pornografii przez mężczyzn, https://journals.viamedica.pl/sexual_and_mental_health/article/view/57-62/43095 (dostęp: 14.07.2023).
Kucharski S., Serial „Przyjaciele” popularny 27 lat po premierze. Z czego wynika jego długowieczność, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przyjaciele-serial-odcinki-online-gdzie-ogladac (dostęp: 22.08.2022).
Lemish D., Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, Kraków 2008.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2006.
Melosik Z., Mass media i przemiany kultury współczesnej, [w:] Pedagogika medialna, red. B. Siemieniecki, T. 1, Warszawa 2007.
Mielczarek T., Telewizja w Polsce w latach 1989–2013, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2016, T. XIX, nr 1 (41).
Miller K., Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie, Kraków 2019.
Nazwy stanowisk w korporacjach – przegląd, https://zarobki.pracuj.pl/porady-zarobkowe/nazwy-stanowisk-w-korporacjach-przeglad/ (dostęp: 24.08.2022).
Raport Polpharmy Zbigniewa Izdebskiego nt. seksualności Polaków w Internecie, 2010 r., https://docplayer.pl/9773600-Seks-polakow-w-internecie-raport-polpharmy-2010-prof-dr-hab-zbigniew-izdebski.html (dostęp: 22.03.2023).
D. Rozkrut i inni, Małżeństwa, file:///C:/Users/mamro/Downloads/rocznik_demograficzny_2021%20(2).pdf (dostęp: 25.04.2023).
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.