The impact of popular American series and the image of Polish society – on the example of the Friends series
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.21Keywords:
the series „Friends”, media impact, mechanisms of influence, contemporary societyAbstract
Over the past decades, many factors have influenced the current image of Polish society, including people's lifestyles and mentalities. An undeniable impact of mass media, including television series, was one of them. The presence of American productions in the Polish media space was a particularly interesting phenomenon. They were extremely popular and significantly contributed to cultural changes. The question arises: to what extent does the current image of Polish society mirror the qualities, lifestyles, and mentalities of Americans, featured for over quarter of a century in polish media, for example, in the series „Friends”? Among other things, the article highlights the similarities in morality and peculiarities of the formed relationships, ways of spending time, attitudes towards life, and careers. It also presents the mechanisms underlying this influence.
References
Bakiera L., Obrębska M., Blisko czy na dystans? Psychologiczne aspekty relacji międzyludzkich, „Człowiek i Społeczeństwo” 2021, nr 51.
Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości – raport, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf (dostęp: 25.05.2023).
Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2010.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006.
Grabowska M., Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF (dostęp: 05.03.2023).
Kardaras N., Dzieci ekranu, Warszawa 2018.
Klebaniuk J., Efekt kultywacji: Wpływ telewizji na poglądy, „Czasopismo Psychologiczne” 2003, Tom 9, nr 1.
Kozubek M., Projekcja-identyfikacja w procesie filmoterapeutycznym, [w:] Kino, film, psychologia, red. A. Ogonowska, Kraków 2017.
Krasuski T., Żelazo M., Przekonania kobiet dotyczące oglądania pornografii przez mężczyzn, https://journals.viamedica.pl/sexual_and_mental_health/article/view/57-62/43095 (dostęp: 14.07.2023).
Kucharski S., Serial „Przyjaciele” popularny 27 lat po premierze. Z czego wynika jego długowieczność, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przyjaciele-serial-odcinki-online-gdzie-ogladac (dostęp: 22.08.2022).
Lemish D., Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, Kraków 2008.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2006.
Melosik Z., Mass media i przemiany kultury współczesnej, [w:] Pedagogika medialna, red. B. Siemieniecki, T. 1, Warszawa 2007.
Mielczarek T., Telewizja w Polsce w latach 1989–2013, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2016, T. XIX, nr 1 (41).
Miller K., Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie, Kraków 2019.
Nazwy stanowisk w korporacjach – przegląd, https://zarobki.pracuj.pl/porady-zarobkowe/nazwy-stanowisk-w-korporacjach-przeglad/ (dostęp: 24.08.2022).
Raport Polpharmy Zbigniewa Izdebskiego nt. seksualności Polaków w Internecie, 2010 r., https://docplayer.pl/9773600-Seks-polakow-w-internecie-raport-polpharmy-2010-prof-dr-hab-zbigniew-izdebski.html (dostęp: 22.03.2023).
D. Rozkrut i inni, Małżeństwa, file:///C:/Users/mamro/Downloads/rocznik_demograficzny_2021%20(2).pdf (dostęp: 25.04.2023).
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.