Communication activity of teachers and students during lessons in the light of the own research results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.10

Keywords:

teacher – student communication, verbal activity of teachers and students in lessons, features of school communication

Abstract

The educational process is a system of mutual interactions between the teacher and students, based on communication. Undoubtedly, speaking and listening are the two most important elements of a learning relationship. Language is the most common form of communication in the classroom, presenting didactic goals and content, influencing the change of students' behavior, motivating them and controlling them. The undertaken research served to determine the relationship between the verbal activity of teachers and students in the classroom. The analysis of communication practices made it possible to determine the proportions of speaking and to obtain the answer to the question - to what extent do teachers allow students to speak?

References

Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa 1988.

Chomczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Flanders N., Analyzing Classroom Behavior, New York 1970.

Jachimowicz J., Komunikowanie się nauczyciela z uczniem zdolnym a role przydzielone zdolnym dzieciom przez rówieśników w klasie szkolnej [w:] Nauczyciel w systemie edukacyjnym. Teraźniejszość i przyszłość, red. I. Adamek, E. Żmijewska, Kraków 2009.

Karoń J., Za zamkniętymi drzwiami klasy szkolnej – przemoc werbalna w komunikacji nauczyciela z dziećmi, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2014, nr 4(27).

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Kopciewicz L., Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt, Warszawa 2011.

Kuszak K. Paradoksy komunikacji szkolnej – rozważania na temat wybranych ograniczeń rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów we współczesnej szkole, „Kultura. Społeczeństwo. Edukacja” 2013, nr 2(4).

Mądry-Kupiec M., Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji, Kraków 2011.

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura – tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2010.

Nowak-Łojewska A., Kiedy mówienie nie sprzyja uczeniu się. O braku dialogu w szkole i jego skutkach [w:] Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Kraków 2015.

Nowicka M., Mówienie w szkole [w:] Edukacja polonistyczna na rozdrożach. Spotkania z językiem polskim w klasach I–III, red. D. Klus-Stańska, M. Dagiel, Olsztyn 1999.

Nowicka M., Dziecko w procesie socjalizacji szkolnej – ku integracji czy dysonansowi? [w:] (Anty) edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Kraków 2014.

Oelszlaeger-Kosturek B., Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej), „Konteksty Pedagogiczne” 2017, nr 1.

Pęczkowski R., Pytanie jako forma komunikacji dydaktycznej w nauczaniu początkowym. Próba diagnozy [w:] Komunikacja, dialog, edukacja, t. 2, red. W. Kojs, R. Mrózka, Cieszyn 1998.

Pęczkowski R., Pytania uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia na przykładzie klas I–III szkoły podstawowej [w:] Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego, red. K. Pająk, A. Zduniak, Warszawa–Poznań 2004.

Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.

Stańczak I., Nauczanie – uczenie się w klasach I–III szkoły podstawowej jako proces komunikowania [w:] Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy, red. Kojs, Ł. Dawid, Katowice 2001.

Szczurek-Boruta A., Społeczne, osobowościowe i pedagogiczne determinanty interakcji między nauczycielem a uczniem w procesie edukacji [w:] Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy, red. W. Kojs, Ł. Dawid, Katowice 2001.

Szulc A., Nowa szkoła, Szczecin 2019.

Szuman S., Rozwój pytań dziecka: badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań, Warszawa 1939.

Śnieżyński M., Sztuka dialogu – teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków 2005.

Śnieżyński M., Rola i znaczenie pytań w szkolnej edukacji, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli” 2013, nr 3.

Wawrzyniak-Beszterda R., Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Studium empiryczne, Kraków 2002.

Zalewska-Bujak M., Pierwotne doświadczenia komunikacyjne ucznia [w:] Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Kraków 2015.

Zielińska-Czopek M., Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej, Rzeszów 2021.

Published

2023-12-29

How to Cite

Zielińska-Czopek, M. (2023). Communication activity of teachers and students during lessons in the light of the own research results. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 176–188. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.10

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care