Virus in the crown – the social situation of peer-rejected children in the school space versus the COVID pandemic 19
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.31Keywords:
pandemic COVID-19, peer rejection, social competenceAbstract
Children who are disliked by their peers occupy the lowest social position in an informal group structure such as a school classroom. One possible reason for this may be a low level of social competence. One possible reason for this may be a low level of social competence. A prerequisite for favorable social development of a child is participation in peer group relations. The isolation caused by the outbreak of the COVID 19 pandemic, interrupted the fluidity of peer relationships realized in the school classroom. The article presents the results of a study on the level of selected competencies of children disliked by their peers in the pre-pandemic and post-pandemic periods.
References
Becker H., Howard Becker on Education (Modern Educational Thought), PA: Open University Press, Bristol 1995.
Cartron A., Developpement des relations avec les pairs: contextes et fonctionnement des relations [w:] Les relations sociales chez l’enfant. Genese, developement fonctions, red. A. Cartron, F. Winnykamen, Collection Cursus-Psychologie, Paris 2006, s. 38–59.
Deptuła M., Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I–IV, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1996, s. 61–69.
Dycht M.E., Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Jakubczak B., Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic [w:] Edukacja bez granic mimo barier, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2008.
Koh D., Covid-19 lockdowns throughout the world, “Occupational Medicine” 2020, 70, 5, July, https://academic.oup.com/occmed/article/70/5/322/5828239 (dostęp: 5.12.2023).
Korzeniewicz M., Z pomocą nieakceptowanym, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 9.
Ladd G.W., Herald S.L., Andrews R.K., Young children’s peer relations and social competence [w:] Handbook of research on the education of young children, eds. B. Spodek, O.N. Saracho, Lawrence Erlbaum Associates, Mahway 2006.
Ladd G.W., Troop-Gordon W., The role of chronic peer difficulties in the development of children’s psychological adjustment problems, “Child Development” 2003, vol. 74, no 5, s. 1344–1367.
Leary M.R., Interpersonal rejection, Oxford University Press, New York 2001.
Lewtak R., Lekcja i wzajemne uczenie się, „Oświata i Wychowanie”, wersja B5: 1978, nr 18, s. 18–19.
Ligęza E., Organizacja pracy szkół i instytucji edukacyjnych w warunkach pandemii [w:] Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy, red. M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij, Toruń 2021.
Łobocki Ł., Wychowanie w klasie szkolnej: z zagadnień dynamiki grupowej, WSiP, Warszawa 1985.
Marcinek J. (red.), Nowa podręczna encyklopedia A–Z, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2007.
Obuchowski K., Psychologia dążeń ludzkich, PWN, wyd. 3, Warszawa 1983.
Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Leparczyk, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 147–148.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.