Polish proposals for aesthetic education at the beginning of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.15

Keywords:

aesthetic education, education for art, education through art, art education

Abstract

The aim of the presentation is to reconstruct the assumptions of aesthetic education at the turn of the 19th and 20th centuries in Poland. The subject of the research is to determine and analyze the interest in aesthetic education addressed to children and youth by Polish researchers such as Maria Grzegorzewska, Janina Mortkowiczowa, Władysław Skoczylas and others. This area combines assumptions and indications for the implementation of art education; such a narrowing and specification of the research field is necessary due to the extensive possibilities of the area of influence of art. The subject of the research did not cover the methods and forms of implementing the examined assumptions. The implications of the analyzes for the contemporary condition aesthetic education seem to be important.

References

Bicz K., Społeczne posłannictwo sztuki, „Dodatek Miesięczny” 1901, t. 1.

Boguszewska A., Projekty graficzne pozapodręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918–1945. Materiały, CD, Lublin 2013.

Borzym S., Poglądy filozoficzne H. Struvego, Wrocław 1974.

Ciot-Mazowiecka W., Rysunek i kultura, „Wychowanie w Domu i Szkole” 1909, z. 6, s. 563–564.

Dormus K., Rozwój form wychowania estetycznego i nauczania rysunku w Krakowie w latach 1850–1914, Warszawa 1998.

Gawiński A., Dziecko w obliczu sztuki, „Nowe Tory” 1908, z. IX.

Gołaszewska M., Kultura estetyczna, Warszawa 1979.

Grzegorzewska M., Studium na temat rozwoju uczuć estetycznych. Badania z zakresu pedagogiki eksperymentalnej prowadzone wśród uczniów szkół brukselskich, przeł. H. Lubicz-Trawkowska, Warszawa 2012.

Jasnos A., Wychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego „Zeszyty Naukowe KUL” 2017, nr 4.

Libelt K., Estetyka, czyli umnictwo piękna, Warszawa 1974.

Mortkowiczowa J., O wychowaniu estetycznym, Warszawa 1903, 1904.

Opiela M.L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.

Opiela M.L., Wychowanie estetyczne w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego [w:] Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Barbarze Styk, red. M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska, Lublin 2015.

Skoczylas W., O drogach wychowania estetycznego, „Szkoła Polska” 1917, nr 27.

Suchodolski B., Współczesne problemy wychowania estetycznego. Wychowanie przez sztukę, red. J. Wojnar, Warszawa 1969.

Szajowski E., Sztuka dla dziecka, „Szkoła” 1903.

Sztobryn S., Sztuka i jej przeżywanie w filozofii wychowania Johna Deweya [w:] M. Zalewska-Pawlak, Samotność oswojona. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, Łódź 2007.

Szuścik U., Edukacja plastyczna – rozważania o wychowaniu ku sztuce [w:] Muzyka w środowisku społecznym, red. J. Uchyła-Zroski, Katowice 2012.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.

Wojnar I., Drogi rozwoju nowoczesnej koncepcji wychowania przez sztukę [w:] Wychowanie przez sztukę, wybór I. Wojnar, Warszawa 1963.

Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.

Wystawa „Dziecko”, „Sprawy Szkolne” 1908/X.

Wojnar I., Humanistyczne idee wychowania, Warszawa 2000.

Zalewska-Pawlak M., Rola sztuki w wychowaniu: polska tradycja pedagogiczna, Łódź 2001.

Published

2024-10-13

How to Cite

Boguszewska, A. (2024). Polish proposals for aesthetic education at the beginning of the 20th century. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 193–203. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.15

Issue

Section

THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF ART EDUCATION AND THERAPEUTIC INTERVENTIONS