Stereotypical image or personal brand - film as a source of knowledge about disability
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.23Keywords:
disability model, disabled child in the film, personal brand, social imageAbstract
A feature film, as an element of popular culture, is produced for the needs of a mass audience and is expected to achieve both attendance and financial success. The way information is presented in the film suggests certain interpretations to the audience and gives the appearance of reality. Taking both of these statements into account and referring to two concepts: stereotypical image and personal brand, the method of presenting the character of a child with a disability in a feature film was analyzed, using the example of the film "Wonder".
References
Barnes C., Wizerunki niepełnosprawnych i media: badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu, Warszawa 1997.
Bieganowska A., Przekaz medialny w modyfikowaniu studentów pedagogiki wobec niepełnosprawności, Lublin 2015.
Bieganowska-Skóra A., „And the winner is...”Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach, Lublin 2017.
Brukszo A., BrandU, czyli nowa marka o nazwie TY, Brzezia Łąka 2017.
Fiut I.S., Czy możliwy jest »czwarty świat« w modelu EE Karla R. Poppera?, „Filozofia i Nauka” 2018, nr 6.
Garland-Thomson R, Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym, Warszawa 2020.
Garland-Thomson R., Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Warszawa 2020.
Goban-Klas T., Prekursorzy – ojcowie założyciele – medioznawcy i mediolodzy, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków 2013, t. 56, nr 1(213), doi: 10.4467/2299-6362PZ.13.001.1019.
https://prestigebag.pl/kreowanie-wizerunku-osobistego-co-warto-wiedziec/
https://sjp.pwn.pl/sjp/;2579940.
https://www.filmweb.pl/film/Cudowny+ch%C5%82opak-2017-776387#rates (dostęp: 8.11.2023).
https://www.imagemanagement.pl/oferta/uslugi-wizacaerunkowe/wizerunek-osobisty.html.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dz.U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20120001169 (dostęp: 30.11.2023).
Kossewska J., Psychosocial development of children with Treacher Collins Syndrome, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis”, 55, “Studia Psychologica” 2008, nr 3.
Kowalski M., Dróżdż M., Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych, Kraków 2008.
Kurczewski J., Dziecko we współczesnej kulturze Zachodu [w:] Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, red. B. Łaciak, Warszawa 2003.
Le syndrome de Treacher-Collins Encyclopédie Orphanet Grand Public Maladies Rares, www.orpha.net/data/patho/Pub/fr/Treacher-Collins-FRfrPub293.pdf, s. 1–4 (dostęp: 10.11.2023).
Łaciak B., Obraz dziecka w prasie i telewizji [w:] Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, red. B. Łaciak, Warszawa 2003.
Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, Społeczny model niepełnosprawności, „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej”, nr 1(155), Warszawa 1998.
Otto W., Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Poznań 2012.
Plisiecki J., Film i sztuki tradycyjne, Lublin 2010.
Szyszka M., Kształtowanie wizerunku instytucji pomocy społecznej w mediach, Warszawa 2013.
Wawrzak-Chodaczek M., Kształcenie kultury audiowizualnej młodzieży, Wrocław 2020.
Wedding D., Boyd M.A., Niemiec R.M., Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne, Warszawa 2014.
Wojakowski T., Wizerunek osób z niepełnosprawnościami: stan postulowany a rzeczywisty obraz w mediach odtworzony na przykładzie tygodników opiniotwórczych, „Zoon Politikon” 2020, nr 11.
Zakrzewska-Manterys E., Wizerunek medialny dziecka niepełnosprawnego [w:] Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, red. B. Łaciak, Warszawa 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.