The language of music in interpersonal communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.13

Keywords:

musical language, announcement, interpersonal relationships, music

Abstract

This discourse takes up the topic of musical language and its use in interpersonal relationships. Comparative analysis of language and musical language, as well as selected dimensions of communication, show the dependencies resulting from interpersonal relationships. Recently, access to musical culture is not limited and not only the elites have access to it. The influence of music on interpersonal relationships is revealed in communication that takes into account emotional, imaginative aspects and the experience of beauty. Communicating the language of music requires experience and sensitivity to sounds. Musical knowledge allows to conduct conversations on a semantic level, but the feeling of music does not have to be based on knowledge of artistic nomenclature. In transmitting messages, there is a process of joint learning between the sender and the recipient.

References

Arystoteles, Polityka, ks. VIII, 5, 1340a [za:] E. Olek, Rola muzyki w rozwoju osobowym człowieka w ujęciu filozofii starożytnej [w:] Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, red. A. Szudra, K. Uzar, Lublin 2009.

Gołąb Z., Heinz A., Polański K., Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa 1970.

Jabłońska B., O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, „Pogranicze. Studia Społeczne”, red. B. Jabłońska, K. Niziołek, K.M. Wyrzykowska, Białystok 2018, t. XXXIV.

Jauer-Niworowska O., Fonem w modelu strukturalno-funkcjonalnym – analiza biopsychicznych uwarunkowań kształtowania się pojęcia fonemu (zależności między percepcją a motoryką werbalną), „Poradnik Językowy”, Warszawa 2018, nr 3.

Język, https://sjp.pwn.pl/sjp/jezyk;2468170.html (dostęp: 23.10.2023).

Kalka K., Relacja miłości podstawą w wychowaniu człowieka [w:] Wychowanie jako mądrość miłości, red. I. Jazukiewicz, Szczecin 2012.

Kisiel M., Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w edukacji elementarnej, Katowice 2015.

Mika B., „Interpretacja rozumiejąca” wedle propozycji semiotyków muzyki [w:] Wartości w muzyce, t. 5: Interpretacja w muzyce jako proces twórczy, red. J. Uchyła-Zroski, Katowice 2013.

Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 1965.

Moraczewski K., Komunikacja muzyczna – krótki przegląd historyczny, „Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka” 2001, nr 4(30).

Olek E., Rola muzyki w rozwoju osobowym człowieka w ujęciu filozofii starożytnej [w:] Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, red. A. Szudra, K. Uzar, Lublin 2009.

Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa 1976.

Porayski-Pomsta J., O okresach rozwoju mowy dziecka, http://www.tkj.uw.edu.pl/art/o-okresach-rozwoju-mowy-dziecka (dostęp: 23.10.2023).

Saffran J.R., Griepentrog G.J., Absolute pitch in infant auditory learning: evidence for developmental reorganization, „Developmental Psychology” 2001, nr 37(1).

Skardowska E., Ekspresja wykonawstwa muzycznego jako czynnik komunikujący i wyzwalający emocje u słuchaczy [w:] Doświadczanie społeczeństwa a muzyka, obraz, media, red. A. Kampka, Warszawa 2019.

Uchyła-Zroski J., Język muzyczny relewantnym środkiem wyrażania muzyki [w:] Wartości w muzyce, t. 5: Interpretacja w muzyce jako proces twórczy, red. J. Uchyła-Zroski, Katowice 2013.

Uchyła-Zroski J., Wstęp [w:] Wartości w muzyce, t. 5: Interpretacja w muzyce jako proces twórczy, Katowice 2013.

Published

2023-12-29

How to Cite

Łobacz, P. (2023). The language of music in interpersonal communication. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 213–221. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.13

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care