Klimat polityczny i edukacja szkolna: postrzeganie i praktyki nauczycieli w zakresie zróżnicowania społecznego i edukacji międzykulturowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.3

Słowa kluczowe:

Grecja, szkolnictwo podstawowe, szkoły publiczne, nauczyciele

Abstrakt

Edukacja międzykulturowa koncentruje się na tym, w jaki sposób różnice społeczne wpływają na edukację szkolną. Kwestie promowane przez edukację międzykulturową, zwłaszcza te związane z prawami człowieka, prawami indywidualnymi i zbiorowymi, są obecnie szczególnie aktualne, ponieważ w wielu krajach znajdują się na celowniku skrajnie prawicowych i populistycznych ruchów politycznych i przywódców.

W niniejszym artykule przedstawiamy badania, w których zbadaliśmy postrzeganie i praktyki nauczycieli w zakresie zróżnicowania społecznego i edukacji międzykulturowej. Rola nauczycieli jest ważna w kształtowaniu dominującej ideologii ze względu na ich pozycję i interakcję z przyszłymi obywatelami. Dlatego też rola nauczycieli jest kluczowa w zwalczaniu lub utrzymywaniu nierówności ekonomicznych i nierównego podziału władzy.

Naszą strategią badawczą było studium przypadku, a techniką badawczą wywiad częściowo ustrukturyzowany. Zgodnie z wynikami naszych badań, chociaż nauczyciele są świadomi kwestii zróżnicowania społecznego, nie są w stanie jasno zdefiniować, czym jest edukacja międzykulturowa, do kogo jest skierowana i jakie są jej cele. to zamieszanie utrudnia wysiłki nauczycieli, a ostatecznie jakość edukacji zapewnianej dzieciom, które najbardziej jej potrzebują.

Bibliografia

Agirdag O., Michael S.M., Van Houtte M., Teachers’ understanding of multicultural education and the correlates of multicultural content integration in Flanders, “Education and Urban Society” 2016, 48, 6, doi:10.1177/0013124514536610.

Annastacia B., du Plessis P., Ethnic diversity and school leadership: lessons from Johannesburg schools, “Mediterranean Journal of Social Sciences” 2014, 5(20), doi: 10.5901/mjss.2014.v5n20p1184.

Aydin H., A literature-based approaches on multicultural education, “Anthropologist” 2013, 16(1–2), doi: 10.1080/09720073.2013.11891333.

Banks J., Banks C. (eds.), Multicultural education issues and perspectives, New Jersey 2007.

Braun V., Clarke V., Thematic analysis [in:] APA handbook of research methods in psychology, vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological, eds. H. Cooper, P.M. Camic, D.L. Long, A.T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher, “American Psychological Association” 2012, pp. 57–71, https://doi.org/10.1037/13620-004.

Chouari A., Cultural diversity, and the challenges of teaching multicultural classes in the twenty-first century, “Arab World English Journal” 2016, 7(3), doi: 10.24093/awej/vol7no3.1.

Cohen L., Manion L., Morrison K., Research methods in education, New York 2002.

Creswell J.W., Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Lincoln 2012.

Dike D., Parida L., Welerubun I., Teachers’ awareness on multicultural values and attitudes: a case of multicultural education in Indonesian elementary schools, “Journal of Critical Reviews” 2020, 7(7), doi: 10.31838/jcr.07.07.151.

Durand T.M., Tavaras C.L., Countering complacency with radical reflection: supporting white teachers in the enactment of critical multicultural praxis, “Education and Urban Society” 2021, 53(2), doi: 10.1177/0013124520927680.

Duru-Bellat M., Social inequality at school and educational policies, Paris 2004.

Edward M., Joseph C., Reflections on the role of the teacher in promoting multicultural pedagogy in teaching and learning at secondary school, “International Journal of Education and Research” 2014, 2(4).

Galanis P., Data analysis in qualitative research: Thematic analysis, “Archives of Hellenistic Medicine” 2018, 35(3).

Gay G., Teaching to and through cultural diversity, “Curriculum Inquiry” 2013, 43(1), doi: 10.1111/curi.12002.

Humphrey N., Bartolo P., Ale P., Calleja C., Hofsaess T., Janikova V., Mol L.A., Vilkiene V., Wetso G.M., Understanding and responding to diversity in the primary classroom: an international study, “European Journal of Teacher Education” 2006, 29(3), doi: 10.1080/02619760600795122.

Isari F., Pourkos M., Qualitative Research : Applications in Psychology and Education, Athens 2015.

Ivenicki A., Multicultural Brazil in the BRICS countries: potentials for the social sciences and humanities, “Space and Culture, India” 2020, 7(5), doi: 10.20896/SACI.V7I5.641.

Jay M., Critical race theory, multicultural education, and the hidden curriculum of hegemony, “Multicultural Perspectives: An Official Journal of the National Association for Multicultural Education” 2003, 5(4), doi: 10.1207/S15327892MCP0504.

McAllister G., Irvine J.J., The role of empathy in teaching culturally diverse students: a qualitative study of teachers’ beliefs, “Journal of Teacher Education” 2002, 53(5), doi: 10.1177/002248702237397.

Martines D., Teacher perceptions of multicultural issues in school settings, “The Qualitative Report” 2005, 10(1), doi: 10.46743/2160-3715/2005.1855.

Nieto S., Solidarity, courage, and heart: what teacher educators can learn from a new generation of teachers, “Intercultural Education” 2006, 17(5), doi: 10.1080/14675980601060443.

Nylund D., Critical multiculturalism, whiteness, and social work towards a more radical view of cultural competence, “Journal of Progressive Human Services” 2006, 17(2), doi: 10.1300/J059v17n02_03.

Özturgut O., Understanding multicultural education, “Current Issues in Education” 2011, 14(2).

Sepulveda M., van Banning T., Gudmundsdottir G., Chamoun C., van Gynegten W.G.M. (eds.), Human Rights reference handbook, Ciudad Colon – Costa Rica 2004.

Smithers L.E., Eaton P.W., Reordering student affairs: from minority absorption to a radical new, “Critical Studies in Education” 2019, 62(5), doi: 10.1080/17508487.2019.1657159.

Solomon D., Battistich V., Hom A., Teacher beliefs and practices in schools serving communities that differ in socioeconomic level, “The Journal of Experimental Education” 1996, 64(4).

Suswandari M., Multicultural approach in learning as the attempt of reinforcing Indonesian diversity in elementary school, “International Conference on Teacher Training and Education” 2017 (ICTTE 2017), Atlantis Press, doi: 10.2991/ictte-17.2017.79.

Tonbuloglu B., Aslan D., Aydin H., Teachers’ awareness of multicultural education and diversity in school settings, “Egitim Arastirmalari – Eurasian Journal of Educational Research” 2016, 16(64), doi: 10.14689/ejer.64.1.

Yildirim S., Tezci E., Teachers’ attitudes, beliefs and self-efficacy about multicultural education: a scale development, “Universal Journal of Educational Research” 2016, 4(12A), doi: 10.13189/ujer.2016.041325.

Yusuf Q., Marimuthu S., Yusuf. S.Q., Multicultural awareness and practices among malaysian primary school teachers, “Al-Ta Lim Journal” 2018, 25(2), doi: 10.15548/jt.v25i2.446.

Zachos D., Teachers’ perceptions, attitudes, and feelings towards pupils of Roma origin, “International Journal of Inclusive Education” 2017, 21(10), doi: 10.1080/13603116.2017.1326176.

Zachos D., A Critical Analysis of an Intercultural Education for Social Justice, “The Swiss Journal of Intercultural Education, Training and Research” 2022, 1(1).

Zachos D., Why do we need an intercultural education for social justice today?, “Announcement at the 1st international scientific conference Teaching, Learning and Teacher Education (TLTE)”, Vranjie 2023.

Greek Ministry of the Interior, National Elections (2023), https://ekloges.ypes.gr/ (accessed: 15.11.2023).

United Nations (1948), Universal declaration of human rights, https://www.multiculturalaustralia. edu.au/doc/unhrights_1.pdf (accessed: 30.03.2021).

Zachos D., Intercultural education for social justice (in Greek), Kallipos, Open Academic Publications, Athens – Greece 2023, https://www.researchgate.net/publication/373434177_DIAPOLITISMIKE_EKPAIDEUSE_GIA_TEN_KOINONIKE_DIKAIOSYNE (accessed: 15.12.2023).

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Zachos, D., & Angelopoulos, K.-A. (2024). Klimat polityczny i edukacja szkolna: postrzeganie i praktyki nauczycieli w zakresie zróżnicowania społecznego i edukacji międzykulturowej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 38–53. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.3

Numer

Dział

EDUKACJA FORMALNA: WYZWANIA, POLITYKA I PRAKTYKI SZKOLNE